Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Jenny, Jennifer

Twittrandet – en ren bluff

Publicerad 2012-01-07

TV4 erkänner fusket i ”The voice”

BARA PÅ LÅTSAS Coachernas twitterinlägg i "The voice" är en bluff. Tittarna tror att det sker live men på coachernas egna twittersidor står ofta något helt annat – eller ingenting alls.

TV4 blåser tittarna på bästa sändningstid.

Coachernas twitterinlägg i ”The voice” är en bluff.

Vad som ser ut att ske live är skrivet långt i förväg.

Sajten Twitter spelar en viktig roll i TV4:s nya talangprogram ”The voice”, men Nöjesbladet kan nu avslöja att TV4 blåser tv-tittarna på bästa sändningstid.

Krav att ha twitter

Mikrobloggen Twitter är känt för att förmedla omedelbara tankar i realtid. Men inläggen som dyker upp vid avgörande händelser i ”The voice” är skrivna långt i förväg. Och i många fall hamnar inte ens dessa ”tweets” som syns i programmet på Twitter.

– Det är coachernas kommentarer till det som händer, ibland sådant de tänkt eller känt under inspelningen. Sedan har vi samlat in det. Det är ett klippt program och inte live. Därför har vi redigerat in det i stället för ”livescroll”, säger Matilda Snöwall, exekutiv producent för ”The voice”.

Ola Salo berättar att det är ett krav från TV4 att ha ett konto på Twitter. Han försöker lära sig hur mikrobloggen fungerar och ställer sig själv undrande till hur twitter-inläggen uppfattas av tv-tittarna.

”Inte hela världen”

– Jag har fått skriva mina i förväg till kvällens program för att inte behöva sitta och göra det i kväll. Jag har meddelat mina ”tweets” till programledningen så de kan se till att de kommer in i programmet, säger han.

Under gårdagskvällens ”The voice” var hans på förhand skrivna inlägg perfekt synkade med det som hände i rutan, eftersom TV4-redaktionen lade ut dem.

Petter har inte låtit TV4 ta kontrollen över sitt Twitter på samma sätt som Ola Salo.

Han skriver ofta själv under programmens gång.

– Det blir bra om man lägger in ett inlägg som synkar med den i rutan. Gör man inte det är det inte hela världen, säger Petter.

Så inläggen i programmet är mer en puff för att tittaren ska komma ihåg Twitter än faktiska inlägg?

– Det är ju upp till coacherna hur de vill twittra. Om de formulerar sig annorlunda eller skriver något annat än vad de gjorde vid redigeringen av programmet är det upp till dem, säger producenten Matilda Snöwall.