Här är SVT:s lyxsatsning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-09

Så ska dansbanden slå isdansarna

På den lilla ”catwalken”, eller ”hotspoten” som den kallas, kommer dansbanden ta emot juryns bedömning efter sina framträdanden. Det är också här som Peter Settman kommer att göra de flesta av sina påor. På skärmarna bakom scenen projiceras till exempel röda rosenblad som svävar i vinden. Vid podiet med ”Dansbandskampen”-loggan sitter juryn som består av Magnus Carlsson, Anna Mourou och Thomas Deutgen. Det är tittarna som bestämmer men juryn kommet att ledsaga dem och ge sina omdömen.

Här är SVT:s Waterloo.

Aftonbladet kan i dag visa exklusiva bilder från platsen där ”Dansbandskampen” ska vinna höstens tv-krig.

– Man ska få en lyxig känsla när man kliver in, säger programmets producent Joakim Jankert.

I green room finns bara fyra bord så under första delen av programmet sitter banden backstage. Därefter elimineras ett band och de fyra kvarvarande banden sätter sig i green room.

SVT sparar inte på krutet i kampen om tv-tittarna.

Nya lördagsunderhållningen ”Dansbandskampen”, som kommer att tävla mot TV 4:s”Stjärnor på is”, är en storproduktion.

– Det här är en jättesatsning. Jag har inte fått nej någon gång. Jag har fått göra allt jag vill, säger programmets redaktör Melker Heintz.

”Danspalats”

Hur har ni tänkt med dekoren?

– Underhållning, tävling och drömmar. Eftersom det är en tävling måste det vara pedagogiskt, med det drömska har vi gjort det som ett danspalats med mysig atmosfär. Underhållningen märks i sådant som färger, ljus och skärmar, säger Melker Heintz.

Programmet är en originalidé från SVT.

– Det är extra kul eftersom det inte är något som vi har köpt nere i Cannes. Vi har utvecklat det själva och gjort det väldigt svenskt, säger Melker Heintz.

”Dansbandskampen” har premiär den 18 oktober i SVT 1.

ANNONS