40-miljonersfloppen: ”Doobidoo” krossar ”X factor”
Publicerad 2012-10-08
Fredagsfinalerna för TV4:s storsatsning ”X factor” fick en skakig start.
”Doobidoo” knockade TV4 – med nära dubbla antalet tittare.
40 miljoner. Så mycket ska TV4:s storsatsning ”X factor” kosta. Men trots det fick talangjakten en mörk start. Endast 839 000 såg programmets första fredagsfinal, enligt färska siffror.
– ”Doobidoo” är ett tuffare motstånd än Moraeus. Men vi är nöjda, säger Pelle Porseryd, exekutiv producent.
Men trots det medger Pelle Porseryd att siffrorna inte är någon drömstart.
– Jag vill inte uttala någon konkret siffra, men vi hoppas så klart att det ökar, säger han.
Men bär sig en sådan här storsatsning på dessa siffror?
– Efter en säsong får man utvärdera om det är ekonomiskt försvarbart att göra en sådan här satsning. Men jag vill inte gå in i detalj på exakt hur ekonomin kring något sådant här ser ut, säger han.
Sätter sitt hopp – till Loreen
Trots mardrömsstarten tror Tv4 nu på en vändning. På fredag utgår ”Doobidoo” – till förmån för galan ”Tillsammans för världens barn”.
– Och vi har ju Loreen på fredag som vi hoppas ska hjälpa oss på traven, säger Pelle Porseryd.