Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Evald, Osvald

40-miljonersfloppen: ”Doobidoo” krossar ”X factor”

Publicerad 2012-10-08

Fredagsfinalerna för TV4:s storsatsning ”X factor” fick en skakig start.

”Doobidoo” knockade TV4 – med nära dubbla antalet tittare.

40 miljoner. Så mycket ska TV4:s storsatsning ”X factor” kosta. Men trots det fick talangjakten en mörk start. Endast 839 000 såg programmets första fredagsfinal, enligt färska siffror.

– ”Doobidoo” är ett tuffare motstånd än Moraeus. Men vi är nöjda, säger Pelle Porseryd, exekutiv producent.

Men trots det medger Pelle Porseryd att siffrorna inte är någon drömstart.

– Jag vill inte uttala någon konkret siffra, men vi hoppas så klart att det ökar, säger han.

Men bär sig en sådan här storsatsning på dessa siffror?

– Efter en säsong får man utvärdera om det är ekonomiskt försvarbart att göra en sådan här satsning. Men jag vill inte gå in i detalj på exakt hur ekonomin kring något sådant här ser ut, säger han.

Sätter sitt hopp – till Loreen

Trots mardrömsstarten tror Tv4 nu på en vändning. På fredag utgår ”Doobidoo” – till förmån för galan ”Tillsammans för världens barn”.

– Och vi har ju Loreen på fredag som vi hoppas ska hjälpa oss på traven, säger Pelle Porseryd.