Streamingtjänsternas reklamrusch är inte ett bra tecken
Tre anledningar att vara orolig
Streamingtjänsterna räddade oss från reklamavbrott.
Nu ska streamingtjänsterna räddas av… reklam.
Eftersom precis ingenting går bra just nu, passar tillvaron på att presentera ännu en rallarsving medan man väntar på att eventuellt frysa fast i mörkret i sitt eget hem till vintern.
Netflix snabbar på sitt reklamabonnemang, och verkar nu köra igång det redan i november i vissa länder. Kanske för att hinna före Disney+, som lanserar sin variant i december. Detta efter att flera andra tjänster redan har kört med reklamalternativ i USA ett tag.
Så, är det inte toppen att den som inte vill eller kan betala fullpris kan få tillgång till innehållet (eller i alla fall delar av det) till ett lägre pris, speciellt just nu?
På kort sikt, kanske ja.
Men på längre sikt och med lite helikopterperspektiv… Nja.
För det är uppenbart att festen verkligen ÄR över, både för streamingjättarna och oss tittare. Framför allt Netflix har länge hållit annonsörer stången, och att de nu, stukade efter vårens krissiffror, har så bråttom att sälja ut sig är ett tydligt tecken på vartåt det blåser. Reklam kommer att bli normen i vad som hittills har varit en frizon, och branschen har därmed börjat kannibalisera på sig själv.
Och det finns åtminstone tre röda varningsflaggor.
Den första gäller priserna.
Det kan bli så att priserna för reklamfria abonnemang ligger kvar på nuvarande nivåer (ett tag), medan reklamalternativen blir billigare. Men i fallet Disney+, till exempel, blir det i stället så att det nya amerikanska reklamabonnemanget tar över det pris som just nu gäller för ett vanligt abonnemang, medan priset för det gamla, reklamfria alternativet kommer att höjas.
Inget abonnemang blir alltså billigare, men folk får börja betala för att slippa reklam.
Den andra gäller hur aggressiv reklamen kommer att vara.
Netflix lär satsa på att introducera den på ett hyfsat snyggt sätt. Men ju fler tjänster som slåss om annonsörerna och ju mer självklara reklaminslag blir, desto fräckare ingrepp i vårt tittande, och vår integritet, kan vi vänta oss.
Peacock experimenterar med en sponsrad ”ram”, som innebär att man ser reklamen och programmet samtidigt – och uppmanas att klicka hem en vara eller tjänst medan man tittar.
Amazon pysslar med VPP, virtual product placement, som går ut på att annonsörer går in i redan färdiga produktioner, och digitalt infogar ett meddelande eller en produkt.
Och vi ska nog räkna iskallt med den typ av ”targeted advertising” som dyker upp på skärmen så fort man har googlat eller handlat något.
Så tänk på vad du har sökt på den senaste tiden och vem du tittar tillsammans med.
Den tredje handlar om hur reklamen kommer att påverka innehållet.
Streaming, och före det kabelkanaler som HBO, befriade oss från de reklamfinansierade amerikanska tv-kanalernas moraliserande annonsörer, och möjliggjorde ett betydligt friare, mindre präktigt, berättande.
Vad händer när samma annonsörer nu invaderar streamingvärldens ekosystem och sannolikt har åsikter?
Man får en obehaglig känsla av att cirkeln är sluten.
FJELLBORGS FAVORITER
Pistol
Äntligen svensk premiär på Disney+. Inte perfekt, men energiskt, kul och kaotiskt om det legendariska brittiska punkbandet Sex Pistols korta men inflytelserika härjande på 70-talet, i regi av Danny Boyle. Anson Boon gör en suverän Johnny Rotten-tolkning.
Spelskandalen
Spelskandalen 1990 ligger till grund för SVT:s lekfullt berättade skröna om hur en vanlig, smart snubbe från Piteå (Björn Elgerd), tillsammans med ett par kompanjoner, slänger sig in i en härva som tar oskulden av Idrottssverige. Premiär den 12 september.
Detectorists
Mackenzie Crook och Toby Jones spelar en älskvärd duo ”detektorister”, som tillbringar sin tid med att gå runt med metalldetektorer och leta efter saker, i den här behagliga lilla brittisk komedi-juvelen. Samtliga tre säsonger finns nu på Britbox/C More.
Hitta fler av Fjellborgs favoriter på tv.nu