Spektakulär, stilsäker, cynisk och svår ”Watchmen”
Uppdaterad 2022-11-01 | Publicerad 2019-10-18
TV-RECENSION Damon Lindelofs tolkning av ”Watchmen” är som ett enda stort buffébord redo att analyseras på längden och tvären.
Watchmen
HBO Nordic
Del 1-6
Av Damon Lindelof, med bl a Regina King, Don Johnson, Tim Blake Nelson, Louis Gossett Jr, Jeremy Irons, Jean Smart, Yahya Abdul-Mateen II, Hong Chau och James Wolk.
SUPERHJÄLTEDRAMA Den kreativa kraften Damon Lindelof, känd som medskapare av ”Lost” och ”The leftovers”, har tagit sig an Alan Moores och Dave Gibbons dystopiska och banbrytande serieroman från 80-talet. Och skapat en spektakulär, stilsäkert cynisk och svåröverskådlig tv-serie som är som ett enda gigantiskt buffébord redo att analyseras på längden och tvären.
Han har inte gjort en direkt adaptation, utan en sorts uppföljning, som utspelar sig ungefär 30 år senare, i en alternativ version av dagens USA – där Robert Redford är president, inget internet och inga smarta telefoner finns, Vietnam är en amerikansk delstat och minnet av den gigantiska bläckfisken som dödade miljontals New York-bor fortfarande är ett nationellt trauma.
Frågor på det?
Nå, man måste absolut inte ha doktorerat i ”Watchmen”-kunskap för att uppskatta Lindelofs serie, men då händelserna i originalet ändå utgör ett fundament, och vissa karaktärer därifrån spelar nyckelroller även här, är vissa förhandskunskaper ändå att rekommendera.
Serien inleds med ett brutalt nedslag i raskravallerna i Tulsa 1921, då vita lynchmobbar attackerade ett välmående, svart distrikt, dödade hundratals afroamerikaner, och gjorde ytterligare tusentals hemlösa.
En tragedi ur verkligheten som används som avstamp för Lindelofs historia, som utspelar sig i just Tulsa, Oklahoma, där både poliserna och medlemmarna i den högerextrema, Ku Klux Klan-liknande gruppen Det sjunde kavalleriet bär masker, och gränsen mellan skurk och hjälte känns hårfin.
En mäktig Regina King ankrar berättelsen som Angela Abar. En före detta polis som dras tillbaka in i brottsbekämpningen som den maskerade hämnaren Sister Knight när ett mord berör henne personligen.
Runt King briljerar Don Johnson, Tim Blake Nelson, Louis Gossett Jr, Jeremy Irons, Jean Smart och Hong Chau i färgstarka, säregna roller.
HBO:s ”Watchmen” andas samma pre-apokalyptiska paranoia och slutet-är-nära-känsla som sin förlaga, men har bytt ut kallt krig och kärnvapenhot mot andra fasor. Rasism är det uppenbara huvudtemat, men det handlar också om terrorism, fascistisk retorik, polisbrutalitet, radikalisering och ett trasigt, auktoritärt USA.
Färger och ljud används med dramatisk effekt, och världen som har skapats är farlig, underlig och fascinerande.
Bitvis är excentriciteten och komplexiteten snudd på övermäktig, och alla kommer inte att älska ”Watchmen”. Dessutom kan mycket avgöras i de tre sista avsnitt som HBO inte har gjort tillgängliga för recension. Men två saker är klara:
Lindelof har gjort ett rasande imponerande jobb med att göra något nytt och eget av en klassiker, utan att kapa rötterna.
Och ribban för superhjälte-tv är officiellt höjd ytterligare.
”Watchmen” har premiär på HBO Nordic den 21 oktober.
Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv