Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

”Nyhetsmorgon” vinner soffkriget

Publicerad 2013-07-04

Kanalens ”hemliga vapen” är...Steffo Törnquist?

Kriget om morgontittarna fortsätter.

Nu slår ”Nyhets­morgon” konkurrenten ”Gomorron Sverige” på knock.

– Vi har ju Steffo, säger Jenny Strömstedt på TV4.

Storleken räknas.

Åtminstone om vi får tro kriget som pågår mellan ”Gomorron Sverige” och ”Nyhetsmorgon”.

Under våren har reklamkanalen tagit över tronen som det mest tittade morgonprogrammet.

Anledningen?

– Vi är lite snabbare, lite varmare och lite galnare. Och så har vi Steffo Törnquist också, säger Jenny Strömstedt.

Lille- och storebror

Enligt siffror från MMS är TV4 i snitt 13 procent större än konkurrenten.

På TV4 menar man att det här inte är en nyhet. SVT ska under en längre tid ha varit lillebror - men lyckats hitta siffror som ­visat motsatsen.

– Det har länge funnits en stor missuppfattning. TV4 har alltid varit störst i vår målgrupp. Sen har SVT lyft fram att de är större, för de räknar alla åldrar. Men nu är vi större även om man räknar så. De tappar och vi ökar, säger faktachef Marit Danielsson.

”Är en tuff match”

På SVT följer man upp siffrorna dagligen.

De är medvetna om att TV4 är en svår motståndare, men kan inte riktigt ­sätta fingret på varför de tappar tittare.

– Vi kämpar om samma tittare varje dag. Det är en tuff match. TV4 gör ett bra program. Vi får försöka komma på lite nya och bra moment i programmet, som lockar tittare, säger Ewa Lundin, projektledare på SVT.

TV4 framhåller sina ­profiler och den lättsamma tonen som en förklaring.

”Vi har tourettes”

– Personer som jag och Jenny skulle vara svåra att ha i SVT. Vi tillåter oss att vara subjektiva, har tourettes, vi får fnitterspel och svär, och jag är expert på sprit. Det kan man inte ­vara på SVT. De har hämningar, som är problematiska, ­säger Steffo Törnquist.

Där ligger SVT efter, ­håller Ewa Lundin med.

– De är traditionellt sett lättsammare, medan vi är tyngre och tråkigare. Vi har försökt att jobba med det. Där är vi ­lite nya, medan TV4 har det inarbetat i sitt koncept, säger hon.