Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Rapaport: Jag skrek - i panik

Uppdaterad 2018-08-23 | Publicerad 2015-11-26

Skådespelerskan om nya tv-thrillern, favoritserien - och sin hemliga last

Dags för en ny påkostad svensk dramathrillerserie när ”Gåsmamman” har premiär i kväll.

En trebarnsmamma kombinerar organiserad brottslighet och livspusslet med barn och skola.

- Min största verklighetsflykt är att kolla tv-serier. Så det är så himla kul att ha en egen bebis i den världen, säger Alexandra Rapaport, som gör huvudrollen och är samproducent.

Det är mycket brottslingar i hennes värld just nu.

Femte säsongen av ”Morden i Sandhamn” rullar just nu på onsdagskvällar.

- Kriminalitet är väl grund­förutsättningen för spännings­serier. Det finns egentligen ingen logik att Nora, som jag spelar, hamnar i sådana konstiga situationer. Det är som att det är något magnetfält kring henne, säger Alexandra Rapaport, 43.

”Går att göra bättre”

Helt uppenbart är hon mer engagerad i ”Gåsmamman”. Producenten Birgitta Wännström kontaktade henne för ett par år sedan. Alexandra blev snabbt så intresserad att hon blev sam­producent. Tillsammans sålde de in serien till Kanal 5, där den ska visas i februari. Först visas den på kabel-tv/streamingtjänsten C More, med start i kväll.

Förlagan är holländsk. Där har ”Penoza” visats i fyra säsonger. Amerikansk tv har gjort en säsong, med namnet ”Red widow”.

- Jag har sett lite av båda och tyckte direkt: Det går att göra bättre.

”Både mjuk och tuff”

Hennes rollfigur Sonja är revisor och gift trebarnsmamma. Familjens ekonomi är god men hon har inte velat veta så mycket om var pengarna kommer ifrån. Genom diverse händelser måste hon konfronteras med organiserad brottslighet.

- Sonja är både mjuk och tuff. Har den stora kärleken till familjen, men är mer handlingskraftig än hon vet om i början av serien. Det var inte bara rollen, det var drivet i hela berättelsen, att den pulserar framåt så starkt, som lockade.

Finns det inte redan för många deckarserier i svensk tv?

- Det finns ju en viss mättnad, men personligen älskar jag deckare. ”Bron” är min favorit.

Är du inte sur för att du inte fått förfrågan att vara med där?

- Nej, jag har faktiskt tänkt på det … tänk om de frågar mig, vad svarar jag då? Då skulle jag ju inte kunna sitta och kolla på serien (skratt). Nu sms:ar jag med Adam Pålsson och Annah Björk som jag känner och som är med.

Du är med i ”Mordet i Sandhamn” och ”Gåsmamman” och var med i ”Modus”. Kan det bli konstigt för tittarna?

- För mig handlar det om att särprägla rollerna. Om man går in och lirar ungefär samma sak, blir det problem.

”Gåsmamman”, vad är det för jäkla namn?

- Först fick jag panik och skrek rakt ut, det låter som ett barnprogram. Nu tycker jag det är så coolt att det kontrasterar mot innehållet. Seriens namn förklaras i fjärde avsnittet.

Alexandra Rapaport om …

… en hemlig last på tv:

- När jag känner mig otrygg, när det är flyktingar och barn som flyter upp på stränderna, då finns det bara en grej som hjälper: Att sätta sig längst fram vid jätte-tv:n med en filt, som ett litet barn, och se på ”Hela Sverige bakar”. ”Jocke” (maken) tycker jag är helgalen.

… Tommy Körberg, som spelar hennes pappa i ”Gåsmamman”:

- Både ödmjuk och försiktig. Ju längre tid vi jobbade ihop, ju mer vibrerade det om våra scener, vi har en ganska stark scen mot slutet, då vi båda var gripna.

… rollen i ”Marodörer” på Dramaten:

- Det är en biroll, den totala motsatsen till Sonja. Hon i pjäsen är superförtryckt av Per Svensson, hon tar tillbaka allting hela tiden.

… om varför serien senare visas i just Kanal 5:

- Jag ville gå dit för de har tidigare gjort något väldigt bra och kaxigt med humor­biten, när jag var med i ”Partaj” blev jag imponerad. De har varit fantastiska att jobba med. Går det bra finns det planer på en fortsättning för

”Gåsmamman”.

Det här är Alexandra

Namn: Alexandra Rapaport. Ålder: 43. Bor: Stockholm. Familj: Gift, två barn på 8 och 4 år. Aktuell: I tv-serierna ”Gåsmamman” och ”Morden i Sandhamn” samt i pjäsen ”Marodörer” på Dramaten.