Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Birgitta, Britta

Tittarna steker SVT:s ”Grillad”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-30

Humorprogrammet har tappat över 50 procent av tittarna

Tappar tittar SVT:s nya humorsatsning ”Grillad” har tappat över 50 procent av sina tittare sedan premiären.

Utskällda ”Grillad” har sågats av kritiker, avhoppade gäster och deltagare.

Nu grillas humorsatsningen även av tv-tittarna. 387 000 såg fredagens avsnitt – ett tapp på nästan två tredjedelar i jämförelse med premiärprogrammet.

– Min förhoppning är att tittarna både kommer tillbaka och dessutom ökar eftersom det blir bättre och bättre program, säger programledaren Thomas Järvheden till aftonbladet.se.

Premiären av SVT:s nya humorsatsning ”Grillad”, där Sveriges komikerelit ”roastar” kändisar och kolleger, sågs av drygt en miljon tittare.

Andra avsnittet sågs av 760 000.

Fredagens ”Grillad” sågs av blygsamma 387 000 – ett tapp på nästan två tredjedelar.

”Let's dance” orsaken till tappet?

Programledaren Thomas Järvheden är inte oroad över de sviktande tittarsiffrorna.

– Det är uppenbart att tappet i fredags beror på ”Lets dance”-finalen, de hade ju sjukt mycket tittare, säger han till aftonbladet.se.

– Nu på fredag har vi Dregen som gäst, det är det bästa programmet någonsin. Det känns mer relevant att prata tittarsiffror då.

”Blir bättre och bättre”

Så du tror inte att tittarna sviker ”Grillad” och dess koncept?

– Trenden kan jag inte kommentera förrän på fredag. Men jag tycker att programmen vi ska sända är bättre än de som redan sänts. Min förhoppning är att tittarna både kommer tillbaka och dessutom ökar eftersom det blir bättre och bättre program.