Regeringens käftsmällar

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2009-12-20

Käftsmäll 1: Vattenfall

10–16 november I mitten av november avslöjade TV4 att Vattenfall vill sälja hela det svenska elnätet för att investera i brittisk kärnkraft.

Kraftbolaget har även skrivit på avtal om fullt skadeståndsansvar vid en eventuell kärnkraftolycka i Tyskland – och pantsatt ­hela Vattenfallkoncernen.

Maud Olofsson hävdade att hon inte kände till affären förrän ett par veckor tidigare. Hon kritiserade vd:n Lars G Josefsson hårt och han byttes snabbt ut mot norrmannen Öystein Löseth.

Statsvetare Janerik Gidlund:

– Centerpartiet kommer att ha uppförsbacke när man under valrörelsen ska prata om kärnkraftmotstånd och nya energikällor ­efter det här.

– Vattenfall saknade direktiv från både förra och nuvarande regeringen. En rege­ring är ansvarig för sin förvaltning och man ses inte som särskilt ansvarstagande när man hänger ut sina tjänstemän på det här sättet.

Käftsmäll 2: Utförsäkringen

Start 2 december Vid årsskiftet utförsäkras 16?000 svenskar med tillfällig förtidspension. Därefter ska de delta i Arbetsförmed­lingens introduktionsprogram under tre månader för att sedan kunna bedömas igen. I början av december slog läkare larm i Dagens Nyheter om att döende cancerpatienter tvingas ut på arbetsmarknaden.

Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson anklagade Försäkringskassan för att misstolka lagen. Alliansen genomförde snabbändring av reglerna för att undanta svårt sjuka.

Statsvetare Janerik Gidlund:

– Regeringen har en kosmisk otur. Finanskris och massarbetslöshet hade man inte räknat med när dessa personer skulle ut på arbetsmarknaden.

– Samtidigt är det en otroligt dålig politisk planering. Man borde ha skjutit upp ­implementeringen till efter ­valet. Vem vill ha en sådan här fråga under valrörelsen?

Käftsmäll: Saab läggs ner

Nu För ett år sedan signalerade General Motors, GM, att man tänkte göra sig av med Saab. Koenigsegg Group ville köpa, men drog sig ur.

Under de senaste veckorna fanns planer på att Spyker Cars skulle ta över, men i förrgår kom det slutgiltiga beskedet från GM. Saab läggs ner.

Frankrikes regering har infört skrotningspremie och gått in med miljarder i kreditgarantier för sin bilindustri.

Även Tyskland och USA har lånat ut hundratals miljarder kronor för att rädda sina biljättar.

Men Maud Olofsson menar att ”staten inte ska vara bilhandlare”.

Statsvetare Janerik Gidlund:

– Opel och andra bilmärken på kontinenten som värnats av ­sina regeringar har i regel varit lönsamma dotterbolag. Det har inte Saab varit. Om det hade gällt Volvo hade läget varit ett annat.

– Men det är uppenbart att det finns ett opinionsmässigt läge ­åtminstone i norra Götaland att utnyttja läget politiskt.

ANNONS