”Gränsland” – snyggt kriminaldrama som inte skäms för att vältra sig i klichéer
Uppdaterad 2018-04-13 | Publicerad 2018-02-23
TV-RECENSION På söndag börjar SVT visa det norska kriminaldramat ”Gränsland”, som följer Nordic noir-handboken slaviskt.
Gränsland
Del 1-3
Av Megan Gallagher och Alexander Opsal, med bl a Tobias Santelmann, Ellen Dorrit Petersen, Benjamin Helstad och Eivind Sander.
KRIMINALDRAMA Det är länge sedan Nordic noir började parasitera på sig själv, och nya norska "Gränsland" – snygg, spännande och välspelad men fylld till brädden av sådant som har kommit att bli klichéer – är ett strålande exempel på just det fenomenet.
Tobias Santelmann spelar en polis som tvingas kliva av sina höga moraliska hästar när han – efter att ha vittnat mot en yrkesbroder i Oslo och blivit beordrad att lämna staden för ett tag – återvänder hem till hålan han kommer från, upptäcker att hans familj är insyltad i mordhärvan han blir satt på att utreda, och börjar mörka det han vet för sin Kripos-kollega (Ellen Dorrit Petersen).
Han har inte bara hamnat i ett gränsland rent geografiskt, med Sverige bara ett stenkast bort – utan även i ett etiskt sådant.
(Så ska nog titeln tolkas i alla fall – även om han väl ärligt talat passerar den moraliska gränsen med stora kliv ganska direkt.)
Dystra färger, mörka skogar, tjocka stickade tröjor, döda kroppar och djurkadaver, supande, skeva familjerelationer, deppiga bybor med smutsiga hemligheter – och en kvinnlig polis som är arbetsnarkoman.
"Gränsland", som öser på med alla dessa populära ingredienser och toppar med lite "Bloodline"-krydda i skandinavisk tappning, kommer inte att tråka ut dig. Men knappast heller överraska dig.
”Gränsland” har premiär i SVT den 25 februari.
Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv