Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

”Idol” drar in miljoner – de tjänar 200 kr

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-29

Eddie: Katastrofalt snålt

Idolerna tvingas leva på sina sparpengar.

Medan TV4 drar in miljoner på fredagsfinalerna får deltagarna en ersättning på bara 200 kronor om dagen.

– Det är snålt, vi borde få mer. ”Idol” är ett jobb, säger Eddie Razaz, 20.

Deras dröm är att bli Sveriges nästa popstjärna.

Men bakom det glamourösa rampljuset går idolerna på knäna ekonomiskt.

Veckans tv-inslag av Aftonbladets ”Tobbe & Trus – med koll på Idol” avslöjar kontrasten mellan TV4:s miljonreklamintäkter och deltagarnas låga löner: 200 kronor om dagen, före skatt.

”Jobbar jävligt hårt”

En blygsam summa pengar från TV4 som inte ens räcker till risotton, den billigaste varmrätten på menyn i ”Idol”-hotellets restaurang.

TV4 betalar för deltagarnas hotellvistelse, men idolerna får använda sparpengarna till hyror och räkningar.

Det här får flera av idolerna att reagera.

– Det har gått upp för en att man är TV4:s lilla marionett, även om man är en stjärna utåt, säger Calle Kristiansson, 21.

– De kunde gott ha höjt lönen för vi jobbar jävligt hårt, fortsätter han.

Reza Ningtyas Lindh, 28, måste rensa sparkontot.

– Jag älskar att resa och sparar pengar till det, men i år har respengarna fått gå till att betala räkningar, säger hon i programmet.

Även Eddie Razaz är irriterad över den låga ersättningen.

– Det är katastrofalt snålt, säger han.

I våras skrev Dagens media om hur TV4 storsatsar med den högsta programbudgeten någonsin på hösttablån.

Enligt Daniel Nellhard på mediebyrån Carat kan TV4 dra in upp mot fyra miljoner kronor brutto på en timme i bara reklam under bästa sändningstid. Då är inte pengar från sponsorer och tittarröster inräknade.

”Chans nå sin dröm”

”Idol” är en av TV4:s viktigaste produktioner och varje fredag ser en miljonpublik de direktsända finalerna.

Hur mycket kostar det att göra ”Idol”?

– Vi har en allmän policy att inte kommentera TV4:s affärer. ”Idol” är en av de största produktionerna och förknippat med de största kostnaderna utan att gå in på vad de är, säger Magnus Karlsson Lamm, exekutiv producent.

Hur reagerar du på att deltagarna är missnöjda med ersättningen?

– ”Idol” är inget arbete, det handlar om att få chansen att uppnå sin dröm. För att vara en så här stor produktionsapparat känner jag mig trygg med att vi hanterar allt på ett rimligt sätt.

Följ ämnen i artikeln