Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Sämsta tittarsiffran någonsin för ”Idol”

Uppdaterad 2018-08-15 | Publicerad 2016-10-24

TV4: ”Vi är nöjda”

Bara 765 000 valde att se på TV4:s ”Idol” i fredags.

Det är den sämsta tittarsiffran för en fredagsfinal sedan talangsåpan började sändas 2004.

– Vi är nöjda med siffrorna men man vill alltid ha högre siffror, säger Pelle Porseryd på TV4.

Den nya juryn med Fredrik Kempe, 44, Nikki Amini, 32, och Quincy Jones III, 47, skulle förnya ”Idol” och gjuta nytt liv i talangsåpan som nu är inne på sin tolfte säsong på TV4.

Men förväntningarna har inte infriats och nu sviker tittarna den tidigare så populära fredagsunderhållningen.

När Adrian Jonasson i fredags röstades ut ur musiktävlingen hade bara 765 000 tittare bänkat sig framför TV4:s sändning, enligt offentliga siffror från MMS.

– Vi måste också betänka att man konsumerar tv på olika sätt i dag. Vi är starka när det kommer till digitala siffror, det är många som ”catch up”-tittar på TV4 play. Slår vi ihop våra digitala siffror med våra linjära så har vi fortfarande en klart godkänd tittning på ”Idol”, säger Pelle Porseryd, produktionschef på TV4.

Lägsta tittarsiffran

Nöjesbladet har granskat ”Idols” tittarsiffror ända sedan sändningsstarten, och fredagens sändning hade den lägsta tittarsiffran för en fredagsfinal ända sedan ”Idol” började sändas i svensk tv 2004.

Aldrig tidigare har en fredagsfinal av talangsåpan lockat färre än 800 000 tittare, enligt Nöjesbladets genomgång. Förra året hade ”Idols” fredagsfinaler som lägst 920 000 tittare, men i år har ingen av de fyra fredagsfinaler som hittills sänts av talangsåpan tagit sig över ens 900 000, enligt MMS offentliga statistik.

– Man kan alltid jämföra med tidigare år men det är orättvist då tv-klimatet förändras. Det blir också orättvist att dra såna paralleller, säger Pelle Porseryd.

Är inte ”Idol” ett program som ska ses live?

– Jag tycker ”Idol” är det man vill att det ska vara för de som tittar vid den tidpunkten. Vi sänder ut det som ett liveprogram där majoriteten av alla som tittar är engagerade. Sen finns det de som väljer att titta på andra sätt av olika anledningar, säger Pelle Porseryd.

Kanalen är så pass nöjd med årets siffror att det inte kommer att avgöra hurvida det blir en till säsong av underhållningsprogrammet.

– Vi fokuserar så klart på den här säsongen men det finns inget som tyder på att vi inte ska fortsätta med "Idol" framöver. Vi känner fortfarande att det är ett av de starkaste formaten som finns, säger Pelle Porseryd.

Följ ämnen i artikeln