Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

”Tittarna väntar sig att få nyheter”

Uppdaterad 2018-08-23 | Publicerad 2009-02-04

Stina Dabrowski kritisk mot SVT:s & Fyrans egenreklam

Laila Bagge intervjuas i ”Nyhetsmorgon” och Kristian Luuk i ”Gomorron Sverige”.

Nu får TV4 och SVT kritik för reklamen i morgonsofforna.

– Tittarna väntar sig att få nyheter, men får reklam för ”Let’s Dance”. Det här är ingen slump, säger Stina Lundberg Dabrowski.

Nöjesbladet har granskat de båda morgonprogrammens innehåll under en vecka. Granskningen visar hur kanalerna använder soffprogrammen för att marknadsföra sina egna produktioner.

”Reklam viktigt”

”Gomorron Sverige” sänds fem dagar i veckan och under förra veckan fanns det totalt tre programpunkter som handlade om kanalens egna program.

I TV4:s ”Nyhetsmorgon” hittade vi elva programpunkter under de sju dagarna som programmet sändes.

SVT och TV4 får nu kritik, bland annat från tv-ankaret Stina Lundberg Dabrowski, 58, numera professor i tv-produktion vid Dramatiska institutet i Stockholm.

– Det handlar om kanalernas konkurrens och det påverkar nyhetsvärderingen. Man köper in allt dyrare program och då blir det också viktigt att göra reklam för dem, menar Stina.

Kanalerna själva säger att det handlar om just nyhetsvärdering.

– Jag tycker kritiken är trams. Vi sänder 25 timmar i veckan ungefär, av dessa är det försvinnande lite om de egna programmen, säger Andreas Haglind, ansvarig för ”Nyhetsmorgon”.

Vad vill du säga till de som ger er kritik?

–Då tror jag inte de sett programmet.

”Ett bra fönster”

Men att det handlar om just egenreklam finns det ingen tvekan om, menar Stina Lundberg Dabrowski.

Beviset för det är att de båda kanalerna inte behandlar varandras produktioner.

– TV4 pratar inte om ”Melodifestivalen” för det är SVT, och SVT skulle inte prata om något som ”Körslaget” för det är Fyrans, säger hon.

Även på SVT slår man ifrån sig kritiken.

– Vi vet att det är ett bra fönster mot tittarna. Men vi gör också en journalistisk bedömning varje gång, det har vi gjort i dessa fall också, säger Ewa Lundin, chef för ”Gomorron Sverige”.