Disney+ gör serie av Mikael Niemis bok
Streamingjätten satsar på svenskt innehåll
Publicerad 2022-11-21
Nu gör Disney+ sin första stora svenska satsning – en tv-serie baserad på Mikael Niemis bok ”Koka björn”. Den ska följas av fler.
– Vår resa med Disney+ har bara börjat, säger Hans van Rijn, Disneys Nordenchef.
Kampen om strömningstittarna i Sverige hårdnar och trots de stora internationella tv-filmerna och serierna är lokala produktioner på svenska det viktigaste vapnet.
Netflix släpper regelbundet tv-serier och filmer på svenska, Amazon Prime Video lanserar mer inhemskt material för Sverige och nu kommer nyheten att Disney+ gör sin första svenskspråkiga serie.
Nordisk koppling
Valet har fallit på att filmatisera Mikael Niemis roman ”Koka björn”, en mordgåta som utspelas i Norrbotten 1852.
– Det är viktigt att de serier vi gör känns autentiska och det gör verkligen ”Koka björn”. Den utspelas i norra Sverige nära Finland och Norge, så den har en naturlig nordisk koppling, handlar om vår historia och är väldigt relevant, säger Vibeke Lia, Disneys nordiska innehållschef.
Manuset är skrivet av Jesper Harrie och serien görs i samarbete med Anagram, som bland annat producerat ”Tunna blå linjen” för SVT. Men vem som blir regissör eller vilka skådespelare som är inblandade, vill Disney inte gå ut med än. Det är inte heller klart när serien ska visas.
– Det jobbar vi med, så det får vi återkomma till.
”Föräldrarna bytte kanal”
Disney+ har funnits i Sverige i drygt två år och har ett stort utbud för familjen med allt från Disney samt Marvel och Star wars, men också reality med familjen Kardashian och uppmärksammade tv-serier som ”The bear” och ”The old man”.
Disney har redan en stor marknadsandel i Sverige, men Nordenchefen Hans van Rijn konstaterar att strömningsjätten mest förknippas med sitt familjeutbud. Nu ska det bli mer fokus på vad föräldrarna vill se.
– Vi upptäckte att man såg Disney+ med familjen, men sedan gick barnen till sängs och då bytte föräldrarna kanal, säger van Rijn med ett leende.
Det kommer att bli fler satsningar på svenskspråkigt material.
– För oss är det viktigt att få berätta att vi är på väg in här och vår resa med Disney+ har bara börjat, säger han.