Lasse Kronér rasar mot SVT: ”Skitdåligt”
Uppdaterad 2016-11-24 | Publicerad 2016-09-06
Populära programledaren om nonchalansen mot ”Doobidoo”
Trots att ”Doobidoos” tittarsiffror toppar listan över Sveriges mest sedda program marknadsförs det inte av SVT.
Nu rasar programledaren Lasse Kronér mot arrogansen.
– Jag har tyckt i ganska många år att det varit förjävla dåligt, säger han.
Två avsnitt har hittills sänts av årets säsong av SVT:s långkörare ”Doobidoo”. Båda avsnitten har toppat tv-tabellen med tittarsiffror upp mot 1,3 miljoner. Men trots det väljer SVT att inte marknadsföra programmet, något som fått programledaren Lasse Kronér att ilskna. Det var Göteborgs-Posten först att skriva om.
Enligt Kronér har problemet pågått i flera år och bara blivit värre.
Inför årets säsongspremiär visste han själv inte om vilket startdatum som var satt.
– Jag tycker det är skitdåligt av SVT, och denna gången har det varit sämre än någonsin. Att det inte ens finns med på hemsidan den dagen vi har premiär är fan ett lågvattenmärke, säger Lasse Kronér.
Programmet har visats i en trailer tillsammans med flera andra program som har premiär under hösten. Men mer än så har Lasse Kronér inte sett till.
– Har man något som bevisligen går bra och som toppar tv-tabellen tolv veckor av tolv varje år och har gjort i tolv år. Då borde man ta lite mer hänsyn till det tycker jag, säger han.
Ingen uppbackning
Kronér menar att de program som görs av SVT i Stockholm får mycket mer uppmärksamhet och jämför med ”Så ska det låta”. Ett program han tycker det ”gödslas med trailers runt” just för att det tillhör SVT i Stockholm.
– SVT Göteborg har ingen egen mediecentral. Alla program i Göteborg sköts från Stockholm vilket jag tycker är hål i huvudet, säger han.
Som exempel på andra program i Göteborg som fått dålig marknadsföring tar han Rickard Olssons ”Sommarkväll” och säger att trailers som klipps till ”På spåret” är för dåliga.
– Det handlar inte om mina program utan om att SVT Göteborg i stort inte får den uppbackningen de borde ha. Då borde vi ha en egen mediecentral som sköter det, säger han.
”Arrogans av SVT”
Till Göteborgs-Posten säger Magnus Telander, PR-chef på SVT, att man inte gör undantag för program om görs i andra städer än i Stockholm. Samt att kanalen är mån om att få ut ”Doobidoo” till publiken.
Men skulle programmet marknadsföras bättre tror Kronér att publiken skulle bli större.
– Nu kommer det låta i folks öron som att jag sitter och gnäller men så är det inte alls. Utan jag tycker det allmänt är en arrogans av SVT i Stockholm mot övriga landet, säger Lasse Kronér.