Klimatångest, naturporr och nordisk mytologi med en modern knorr
Så bra är den norska Netflix-serien ”Ragnarök”
Publicerad 2020-01-30
TV-RECENSION Netflix nya norska serie är en märklig men medryckande mix av klimatångest, tonårsdrama och nordisk mytologi i modern tappning.
Ragnarök
Netflix
Del 1-5
Av Adam Price, med bl a David Stakston, Jonas Strand Gravli, Theresa Frostad Eggesbø, Herman Tømmeraas, Emma Bones, Odd-Magnus Williamson, Synnøve Macody Lund och Gísli Örn Garðarsson.
FANTASY/TONÅRSDRAMA Dansken Adam Price (”Borgen”, ”Herrens vägar”) har skapat Netflix nya norska originalserie. En hybrid av klimatångest, nordisk mytologi i modern tolkning, udda, naturporrigt småstadsmysterium med ”Twin Peaks”-vibbar och klassiskt tonårsdrama med några av skådespelarna från braksuccén ”Skam” i bärande roller.
Skådeplatsen är den fiktiva lilla staden Edda, belägen i ett vidunderligt vackert landskap. Dit flyttar de omaka bröderna Magne (David Stakston) och Laurits (Jonas Strand Gravli) tillbaka med sin mamma (Henriette Steenstrup), många år efter att deras pappa dog.
Laurits hittar snabbt sin plats i skolan, där de svala syskonen Fjor (Herman Tømmeraas) och Saxa (Theresa Frostad Eggesbø) dominerar. Deras familj, klanen Jutul, är både löjligt snygg och stenrik, och har hög status i Edda – trots att deras storföretag håller på att förpesta livsmiljön för alla som lever där.
Den storvuxne och dyslektiske Magne, däremot, har det kämpigare, och samtidigt som han oförklarligt börjar utveckla övermänskliga förmågor kommer han på kant med familjen Jutul – som har både en uråldrig hemlighet och nutida blod på händerna, och nu börjar känna sig trängd.
”Ragnarök” är långt ifrån en perfekt serie; speciellt den småtöntiga dialogen är ett problem. Men casten är stark, miljöerna förförande och grundidén rolig – och helheten är märklig på huvudsakligen rätt sätt.
”Ragnarök” har premiär på Netflix den 31 januari.
Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv