Hemlig plan för Amanda
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-22
Skivbolaget ger ”Idolen” extra inspelningstid – om hon vinner
Varumärket ”Amanda Jenssen” är större än ”Idol”.
Det tycker skivbolaget Sony BMG.
Aftonbladet kan avslöja den hemliga planen som ska ta vara på hennes talanger.
Fredagen den 7 december avgörs finalen. Morgonen efter låser skivbolaget Sony BMG in vinnaren i en studio. Redan två veckor senare ska debutskivan vara klar.
Såvida inte Amanda Jenssen, 19, tar hem spelet.
Då tar skivbolaget fram silkesvantarna.
– Man vill inte att Amanda ska hetsspela in skivan. Man tittar på möjligheterna att ha mer tid för att det ska bli så bra som möjligt, säger en källa i produktionen.
Källan berättar att det hos skivbolaget finns en oro för att ”Idol”-titeln skulle missgynna Amanda.
Per Sundin, vd på Sony BMG, säger att de har talat med idolerna om vilken stil de vill ha på den eventuella vinnarskivan.
Skräddarsydd plan
– Vi måste kunna dra ut inspelningstiden, säger han.
Stämmer det att ni har en skräddarsydd plan för Amanda?
– Det kan jag inte kommentera.
Jurymedlemmen Daniel Breitholtz har jobbat med tidigare Idol-vinnare.
– Det är ingen jättegissning att Amanda är en speciell nöt att knäcka eftersom hon är en unik artist, säger han.
I fjol spelade Markus Fagervall in sin debutskiva på fyra dagar. Han är rädd att Amanda går ett liknande öde till mötes.
– Det är dumt om hennes röst inte kommer fram. Hon ska ju göra en Amy Winehouse-platta.
Amanda blir glad när hon hör om skivbolagets plan.
– Det låter inte dumt.
Men hennes konkurrenter reagerar.
– Så vill jag också ha det, säger Andreas Sjöberg.