”Idol” är tillbaka – men är längre fredagsfinaler ett löfte eller ett hot?
TV-KRÖNIKA När ”Idol” går in på sin 18:e säsong lovar TV4 att programmet ska bli större och längre.
När det enda det behöver bli är bättre.
Hösten 2020 tutade TV4 om en ”historisk final” för ”Idols” 16:e säsong.
Hösten 2021 avslutades den 17:e säsongen med en final som, om man ska tro programledaren Pär Lernström, ”gick till historien”. (Som en av de bästa någonsin, tydligen.)
Och den här hösten ska programmets 18:e säsong leda fram till ”den största Idolfinalen i världshistorien”.
Det låter… som att det börjar bli rätt trångt i historieböckernas ”Idol”-avdelning.
Eller, om man så vill, som ett svårt fall av språklig devalvering i TV4-huset.
Det fungerar ungefär som smink efter en viss ålder
Hur som helst är det uppenbart att TV4:s taktik för att ta uppmärksamheten från det faktum att formatet har blivit bedagat – men fortsätter att rulla på eftersom andra liknande satsningar helt enkelt inte har funkat i Sverige – är att slänga in lite förändringar varje år och liksom se vad som fastnar.
Men det fungerar ungefär som smink efter en viss ålder, skulle jag vilja påstå.
Samtidigt som det kan vara en nödvändighet för att över huvud taget se levande ut, är det en fin balansgång. För tar man för mycket får det motsatt effekt – eftersom smink har en tendens att samlas i rynkorna och på så sätt får en att se ännu äldre ut.
Förra året, till exempel, lanserades, med pukor och trumpeter, ett ändrat röstningsförfarande som skulle innebära höjden av dramatik och spänning, men i själva verket gjorde fredagsfinalerna dödströtta. (Historiskt trötta, borde man kanske säga i sammanhanget.)
Man kunde nästan se gamarna börja kretsa över studiotaket, redo att festa på kvarlevorna.
Hur många extra reklamavbrott planerar TV4 att klämma in?
Och i år lovar man alltså, med beundransvärd optimism, världens hittills största final, i Tele2 Arena. Men även en ny sorts kvalvecka, som avgörs inför publik i Kungsträdgården i Stockholm. Samt, intressant nog, längre fredagsfinaler.
Som om problemet någonsin har varit att de har varit för korta och koncisa.
Man har frågor. Som hur många extra reklamavbrott TV4 planerar att klämma in. Hur många gånger samma saker ska sägas. Hur många minuter som kommer att bestå av faktisk sång.
Men, kanske finns det ännu liv i ”Idol”.
Med åren kommer trots allt inte bara ålderstecken som behöver sminkas över, utan även proffsighet och rutin, och både jury och programledare är i fin, trygg form under premiärveckan i Stockholm, där både röster och personligheter med potential vaskas fram.
Och det ju egentligen det som ”Idol” behöver.
Inte en massa skrävel och löften/hot om extra stora lokaler och jättelånga program.
”Idol” har säsongspremiär i TV4 den 22 augusti.
Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv