Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Tittarna rasar mot reklamen

Uppdaterad 2012-11-09 | Publicerad 2012-10-28

Kjell Sundvall om produktplaceringen: Onödigt

Från superhyllat till svårt ifrågasatt.

Tittarnas missnöje växer över produktplacerings­hetsen i ”Solsidan”.

– Om publiken reagerar så har man överexponerat, säger filmskaparen Kjell Sundvall.

2010: ”Solsidan”-succén var ett faktum redan efter första avsnittet, med 1,8 miljoner tittare.

Och bättre skulle det bli.

Med premiäravsnittet av säsong två slog serien historiska publikrekord och kvalade in som 2000-talets mest tittade humorserie.

Men i och med tredje säsongen har kritiken mot framgångssagan växt. Serien klandras för produktplaceringarna, som blir fler och fler.

– Tror jag just såg Mia Skäringer i en reklamfilm för McDonalds, twittrade Jonas Gardell hånfullt efter förra veckans avsnitt.

”Reagerade direkt”

Filmmakaren Kjell Sundvall har arbetat med produktplacering. Liksom många tittare reagerade han på sättet Volvo lyfts fram i serien.

– Jag tycker att man är onödigt tydliga. Jag reagerade direkt. Om jag hade regisserat hade jag försökt hålla ned det.

Kjell Sundvall menar att produktplaceringar inte ska stå i vägen för berättandet, även om han i grunden inte har något emot fenomenet.

– Men om publiken reagerar så har man överexponerat. De ska inte sitta och reta sig.

Jessica Ericstam, exekutiv producent, förklarar att dramat ska spegla nutiden.

– Våra karaktärers vardag styrs mycket kring produkter och jag tycker inte att det är något som är onaturligt mycket exponerat.

Samtidigt menar vissa tittare att serien har blivit trist. Ulf Kvensler var med i den ursprungliga manusgruppen, men hoppade av efter andra säsongen och jobbar nu med en dramakomedi för SVT.

Han har dock bara beröm att ösa över säsong nummer tre.

– Jag tycker det är väldigt bra, jag hade inte läst ett ord av manuset före den här säsongen, men vi har skrattat gott åt ”Solsidan” hemma, speciellt avsnitt två där Freddes son ska lära sig spela fotboll.

Utvärdering får vänta

Han förklarar att många ofta upplever att det kommer en ”dipp” efter några säsonger.

– Vissa tycker att det var bättre förr. Å andra sidan är det många som vill veta vad de får, de vill ha den speciella Solsidan-humorn.

Han drar paralleller till ”Seinfeld” som gick i tio (sic) säsonger.

– Åtta säsonger var ungefär likadana, men de två sista gjorde de om och då var det inte ”Seinfeld” längre, tycker jag.

Enligt Jesper Harrie, nytillkommen manusförfattare, väntar man med att utvärdera tittarnas reaktioner tills säsongen är slut.

– När man jobbar med tv-serier försöker man alltid fördjupa och utveckla rollfigurerna, samtidigt vill man att det ska kännas angeläget även för gamla tittare.

Dolt ärende i Solsidan uppenbaras i
klippet