Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Top model-deltagarna: Priset håller inte måttet

Uppdaterad 2014-03-28 | Publicerad 2014-03-27

Bilen och uppslagen har plockats bort: ”Bättre i tidigare säsonger”

Förstapriset är för dåligt.

Så lyder ”Top model”-deltagarnas hårda dom.

– Det håller absolut inte måttet jämfört med tidigare säsonger, säger Elzana Kadric.

I år får vinnaren av ”Top model Sverige” ett kontrakt med modellagenturen Stockholmsgruppen och ett modereportage i tidningen Plaza kvinna.

Bra priser, anser TV3, men deltagarna håller inte med.

Så sent som förra året var förstapriset nämligen ett kontrakt med den internationella agenturen IMG models, och ett uppslag i tidningen Elle, men en upplaga dubbelt så stor som Plazas. År 2012 låg det även en exklusiv bil i potten.

– Jag måste säga att priserna det här året inte har varit de bästa. Visst, du får chans att komma med i Stockholmsgruppen, men det chansen kan en bra modell skaffa sig själv, säger deltagaren Elzana Kadric, 23.

”Håller inte måttet”

När det handlar om vinstpotten utmärker sig årets ”Top model Sverige” i underkant, jämfört med systerproduktioner i andra länder, anser hon.

– Det höll inte måttet i år. Det är lite trist, säger Elzana Kadric.

Även Konstantinos ”Kostas” Vlastaras, 22, tycker att årets priser lämnar mer att önska.

– Det har varit bättre priser i tidigare säsonger. Elle och Plaza kvinna är lite skillnad, det var en större tidning och större agentur förra året, säger han.

”Satsar mer än någonsin”

Enligt Max Lagerbäck, presschef på TV3, är det inte frågan om någon budgetversion av 2014 års upplaga av ”Top model”.

– Vi satsar mer än någonsin. Det är 40 episoder, så mycket Top model har det aldrig varit, säger han.

Vilken modellagentur vinnaren får skriva kontrakt med beror till stor del på var programmet spelas in, enligt Max Lagerbäck – och i år valde man Kapstaden i stället för Los Angeles.

– Men storleken på agenturen spelar egentligen ingen roll. Det viktigaste är att få kontrakt med en agentur som tror på en och ser till att man får jobba. Vi tycker att det är viktigt med bra priser, och det anser vi att vi har i år, säger han.

”Grädde på moset”

Skillnaderna som deltagarna reagerar på handlar om guldkant, tror Max Lagerbäck.

– Det är naturligtvis oerhört härligt att få en bil, men klagomålen består mer av grädde på moset. Nu upplever de att de har fått mindre grädde på moset, men det är likväl grädde på moset, säger han.