Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

En mycket lyckad svensk Netflix-serie

Så bra är Lisa Langseths ”Kärlek & anarki”

Publicerad 2020-10-28

”Kärlek & anarki”.

TV-RECENSION En enkel men tämligen genial grundpremiss, välskrivna, tydliga rollfigurer och en skopa social satir gör Lisa Langseths Netflix-serie till en fröjd att se.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Kärlek & anarki

Netflix
Säsong 1
Av Lisa Langseth, med bl a Ida Engvoll, Björn Mosten, Björn Kjellman, Gizem Erdogan, Reine Brynolfsson, Johannes Bah Kuhnke, Lars Väringer, Carla Sehn, Ruben Lopez.


DRAMAKOMEDI Vilken höst. Hack i häl på HBO Nordics blågula elegant ”Björnstad” kommer streamingkonkurrenten Netflix nya svenska serie ”Kärlek & anarki” – och är jättebra den också. Fast på ett helt annat sätt.

Lisa Langseths skapelse är nämligen framför allt rolig. Riktigt rolig.
I centrum står Sofie (Ida Engvoll). En karriärist med man, två barn och ett aktivt sexliv – med sig själv. Något som snart kommer att få oväntade följder.

För när Sofie, som är konsult, påbörjar sitt nya uppdrag med att modernisera och digitalisera ett gammalt anrikt bokförlag, lyckas förlagets udda, unga it-tekniker Max (Björn Mosten) smygfota henne i en generande situation. Han har därmed en hållhake på henne, och det blir startskottet för en skev och vågad lek dem emellan, i vilken de ger varandra utmaningar som innebär att de måste bete sig orimligt på jobbet.

Ett spännande tidsfördriv som snabbt spårar ur och får konsekvenser, både hemma och på jobbet.

Det är en briljant grundidé, som är hanterad ypperligt. Engvoll och Mosten är perfekt matchade, och runt dem cirkulerar en skara roliga, sympatiska men på olika sätt ängsliga kollegor som försöker hålla sig flytande på det krisande förlaget, i kläm mellan kulturella pretentioner, ekonomiska intressen, politisk korrekthet och digital fördumning.

Vi ser till exempel Björn Kjellman som den konflikträdde vd:n Ronny. Reine Brynolfsson som Friedrich, litterär chef och intellektuell av den gamla skolan. Och Gizem Erdogan som Friedrich yngre motpart Denise; en samtidslyhörd pr- och kommunikationschef som börjar byta ut ordet ”man” mot det mer genusmedvetna trendordet ”en” när hon får ihop det med den olidligt egenrättfärdiga lesbiska författaren Tove-Lee (Disa Östrand).

Underhållande, livsbejakande, begåvat och dråpligt från start till mål, i åtta tajta avsnitt som tar slut alldeles för snabbt. Eller kanske i precis rätt tid.

Först ”Störst av allt” och nu detta. Netflix svenska satsningar (båda producerade av FLX) håller mycket hög klass så här långt.


”Kärlek & anarki” har premiär på Netflix den 4 november.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv