Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Helge

Kuppen värd över en miljon

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-04

Tittarna sågar jury-Andreas egna nummer

gratisreklam Många tittare retade sig på att Andreas Carlsson i ”Idol”-juryn mitt under semifinalen sjöng låten ”If you can dream it you can be it” från hans egen musikal ”Dandy”.

GÖTEBORG Reklamkuppen värd miljoner.

Inför cirka en miljon tv-tittare uppträdde ”Idol”-juryns Andreas Carlsson med en nyskriven låt.

– Det finns ingen bättre plats att promota musik, säger Mats Ahlin, tv-rådgivare på mediebyrån Carat.

Tre minuter värda över en miljon kronor.

Idol”-juryns Andreas Carlsson, 37, kuppade sig rakt in i tv-sofforna med sin låt ”If you can dream it you can be it”, som är ledmotivet till hans egen musikal ”Dandy”.

– Jämför man med reklamtid så var det värt motsvarande cirka 1,2 miljoner kronor brutto, säger Mats Ahlin, tv-rådgivare på Carat.

Samtidigt menar han att när det gäller att lansera ny musik så är ”Idol” oöverträffat.

– Det finns ingen bättre tv-tid, det är det största fönstret om du ska promota någon slags musik, då är det ”Idol” som gäller, , säger Mats Ahlin.

”Skäms, TV4”

På aftonbladet.se sågade läsarna hela numret.

– Det där var inte ok! Skäms TV4, skriver Anki.

– Produktplacering kan han den gode Carlsson, kommenterade signaturen Pappa.

Enligt Andreas Carlsson kom idén från TV4.

– Sett från mitt perspektiv är jag ju tacksam att TV4 ber mig att sjunga en egen låt. Att kunna påverka TV4-ledning att sjunga en låt i reklamsyfte vore en omöjlighet, det skulle de aldrig göra. Med andra ord har jag inte bett om att få sjunga, säger han.

”Jätteexklusivt”

Magnus Karlsson Lamm, exekutiv producent, menar att syftet var att visa en sammanhållning mellan deltagarna och juryn.

– Man får tycka vad man vill. Jag vet varför vi gjorde det här. Jag tyckte det var jätteexklusivt och hade ett stort redaktionellt värde att alla uppträdde tillsammans.

Följ ämnen i artikeln