Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Mikael Håfströms ”Dirigenten” – en läcker och spännande vilda östern

Uppdaterad 2019-03-01 | Publicerad 2018-12-20

”Dirigenten”.

TV-RECENSION Adam Pålsson imponerar i Mikael Håfströns ”Dirigenten”. En snirklig och spännande thrillerserie om den ryska finansvärlden runt millennieskiftet.

Betyg: 4 av 5 plusBetyg: 4 av 5 plus
Dirigenten
C More/TV4

Säsong 1
Manus Mikael Håfström, Aleksi Bardy, Mia Ylönen, Max Barron och Piodor Gustafsson, regi Mikael Håfström, Johan Brisinger och Mårten Klingberg, med bl a Adam Pålsson, Christopher Wagelin, Karolina Gruszka, Linda Zilliacus och Georg Nikoloff.


DRAMATHRILLER Moskva som girigt, korrupt och mer eller mindre laglöst land efter att kommunismen har fallit och kapitalismen klivit in med storstövlarna, och den ryska finansvärlden som smutsigare än toaletterna i Transsibiriska järnvägens tredje klass-vagnar.
Det är en exotisk och tacksam – kittlande amoralisk, riskabel och allmänt hejdlös – scen som "Dirigenten" utspelar sig på.

Serien, som är baserad på Camilla Grebes och Paul Leander-Engströms bok "Dirigenten från Sankt Petersburg" och alltså utspelar sig i Ryssland strax före millennieskiftet, är Mikael Håfströms första svenska projekt på många år, och en läcker, snirklig och oförutsägbar historia.
Adam Pålsson imponerar i huvudrollen som Tom Blixen. En svårtydd och hal, men också lite blåögd och valpig finanskille som har lämnat, eller kanske snarare flytt Sverige, och nu jobbar för en investmentbank i Moskva.

När Olga (Karolina Gruszka) – frun till Toms vän och landsman Fredrik (Christopher Wagelin) – kommer till honom för att be om hjälp med en finansiell knipa, samtidigt som han själv behöver visa framfötterna på jobbet, nosar han rätt på, och drar i gång, en affär som ska hjälpa dem båda.
Men han är och rotar i fel personers angelägenheter, och snart är han indragen i en blodig härva där hänsynslösa oligarker, brutala underhuggare och korrupta höjdare blåser på med mord, utpressning, attentat och kidnappningar. Och dessutom har Tom ett bortträngt trauma i det förflutna som är på väg att komma ikapp honom och snart måste konfronteras.
Serien har sina svajigare inslag. Överdriven sentimentalitet, figurer som drar åt det parodiska hållet och en flickroll som är skriven som om det handlade om en porslinsdocka, är skavanker som blir allt mer tydliga och riskerar att dra ner helhetsintrycket.
Men "Dirigenten" går ändå i mål som en vinnande "vilda östern", tack vare tajt bladvändarspänning, bra skådespel och en sällsam skådeplats med en vådlig, nyckfull atmosfär, som förstärks perfekt av Jacob Hellners pampiga musik.


"Dirigenten" har premiär på C More på julafton, och i TV4 den 9 januari.


Följ TV-Koll på Facebook för full koll på allt inom tv