Svenskarnas spel är störst på Facebook

Publicerad 2013-01-18

Har tio miljoner spelare – varje dag

Svenska spelet ”Candy crush saga” spöar allt motstånd på Facebook.

Just nu är det större än samtliga konkurrenter.

Spelföretaget King.com menar att det är statistik och fokus på kvinnor som lett till den åtråvärda förstaplatsen.

Tommy Palm

Zynga (”Farmville”) får passa sig, det finns en ny kung på Facebook. En svensk kung.

Det Stockholmsbaserade företaget King.com har avancerat rejält på kort tid. Numera har spelutvecklaren nästan 400 anställda och filialer i Barcelona, London, San Francisco och Bukarest.

Beviset på framgången: ”tre i rad”-pusslaren ”Candy crush sagas” förstaplats på Facebooks speltopp. Spelet ligger även etta på App Stores lista över bästsäljande spel. Tio miljoner spelar ”Candy crush saga” varje dag, och 700 000 svenskar har laddat ner det.

När Spela ringer upp Tommy Palm, ”mobilguru” på King.com som hans titel lyder, är han tydlig med vad det är som lett till succén. Statistik. Och kvinnor.

75 procent kvinnor

– Vi tittar väldigt mycket på själva spelupplevelsen, berättar Palm. Vi har väldigt mycket data, det blir mer och mer datadrivet. Vi samlar in statistik, vi har 2,5 miljarder datapunkter varje dag som vi kan analysera.

Faktum är att tio av de 150 anställda som jobbar på King.coms Stockholmskontor har som arbetsuppgift att analysera och bearbeta den statistik som samlas in.

– Det är en viktig ingrediens för att kunna bli framgångsrik på spel, det gäller att förstå sina spelare.

Statistiken säger att 75 procent av alla som spelar ”Candy crush saga” är kvinnor, och det är inte heller en slump om man frågar Palm.

– Ja, det är ju lite av vår målgrupp, så att säga. Vi har ju märkt att om det är tillgängligt för tjejer så funkar det också väldigt bra för killar. Så det kan man ha som en väldigt bra riktlinje. Om man ser att kvinnor mellan 25 och 50 uppskattar spelet så funkar det för hela familjen.

”Nya konsolerna blir de sista”

Spel har ju rent historiskt haft unga män som uttalad målgrupp. Betyder det här att man kommer fokusera allt mer på kvinnor i framtidens spelutveckling?

– Ja... Det är ju i alla fall en målgrupp som inte haft så mycket spel tillgängliga. Som du säger, fokus har ju legat på unga killar, och det segmentet har ju väldigt mycket spel idag. Det här är ju dock en större marknad som inte är så utnyttjad än så länge.

King växer explosionsartat. Håller du med Ben Cousins på Scattered Entertainment om hans framtidsutsikter? Är mobil- och Facebook-spel framtiden – och är konsolerna utdöda inom en snar framtid?

– Ja, det kan man väl delvis säga. Det är en intressant poäng han har, och jag tror inte man ska uppfatta den som att konsolen håller på att dö ut, snarare byta form. Det som kommer försvinna är den själva fysiska distributionen av spel, och det tror jag alla är överens om. Nu är ju nästa generations konsoler på väg ut, men parallellt kommer det intressanta projekt som använder sig av just mobilteknik och där man laddar ner spelen. Konsoler som Nvidia Shield och Ouya. Så på så sätt kan man säga att de här kommande konsolerna förmodligen är de sista i den här typen av format. Det kommer fortfarande finnas en marknad för hardcorespel och en allt större marknad för casualspel, som vi håller på med.

Jonas Högberg

ANNONS