Xbox 360 satsar på familjerna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-09-16

Nya titlar och sänkt pris ska matcha Wii & Playstation

sjung framför tv:n Karaokespelet ”Lips” är en utmanare till Playstations framgångsrika ”Singstar”.

Nintendos succé tvingar Microsoft att svara.

Nu ska Xbox 360 bli en familjemaskin.

Samtidigt sänks priset på konsolen.

Xbox 360.

Spelmaskinen Wii från Nintendo har redan charmat kvinnor och familjer.

Satsningen på andra målgrupper än unga män har överraskat spelvärlden. Enligt spelsajten Vgchartz har Wii sålts i över 32 miljoner exemplar.

Billigare konsoler

Xbox 360, som lanserades ett år före Wii, har nått drygt 20 miljoner. Samtidigt har Sonys Playstation 3, med över 15 miljoner sålda enheter, börjat knappa in på Xbox 360.

Nu sänker Microsoft priset på sina tre Xbox 360-modeller. Den billigaste varianten utan hårddisk får ett rekommenderat pris på 1 795 kronor. Pro- och Elite-modellerna sänks till 2 495 respektive 2 995 kr.

Enklare menyer

– Wii har gjort att väldigt många börjat spela spel. Det innebär också att marknaden för Xbox 360 är otroligt mycket större nu än vad den var för ett och ett halvt år sedan, säger Mattias Edlund på Microsoft.

Hösten för Xbox 360 är späckad av titlar i det ”sociala spelandets” genre. Karaokespelet ”Lips”, en ny upplaga av frågesporten ”Scene it?” samt nya ”Guitar hero world tour” är tre av dem.

Men den allra största förändringen sker i spelkonsolens menyer, de man möts av när man slår på maskinen.

En kommande uppdatering – med förmodad premiär i november – gör menyerna mer lättnavigerade.

Spelaren kan dessutom skapa sin egen avatar och ska kunna dela sina upplevelser med andra spelare på enklare sätt.

Tunga premiärer

Samtidigt vill Microsoft fortsätta att behaga sina kärntrupper.

Shootern ”Gears of war 2” och rollspelet ”Fable II” är två tunga satsningar som får premiär senare i år, exklusivt för Xbox.

ANNONS