Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

LÄSARNA: Så bra är "Heavy rain"

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-09

De vann Nöjesbladets tävling

Arian Nareman, Fikret Mehmeti, Daniel Stolpe, Johnny Ragnarsson, Patrick Burvall och Ludde Lundell fick chansen att spela "Heavy rain" redan 1 februari.

”Heavy rain” handlar inte om att skjuta monster eller stjäla bilar. Utan om sorg, saknad och kärlek.

Nöjesbladet gav sex svenskar chansen att bli bland de första i världen att provspela.

Det här är deras dom.

Kompisarna Patrick Burvall och Ludde Lundell konstaterar att "Heavy rain" inte liknar något annat. "De har gjort det bra, det är verkligen sorgligt när det är sorgligt", säger Ludde.

Fikret Mehmeti, 19, student, Stockholm:

– Jag gillade ”Fahrenheit” (”Heavy rains” andliga föregångare, reds anm.) riktigt mycket. ”Heavy rain” är mycket mer dramatiserat, med musiken och känslorna mellan far och son. Så var det inte i ”Fahrenheit”. Det känns lite som filmen ”Magnolia”, där en massa olika händelser dras samman.

Arian Nareman, 20, student, Stockholm:

– Ett ovanligt spel. Det har en riktig handling, som är ganska bra – lite deprimerande, men verklighetstrogen. Det är lite svårt att spela, man måste hålla reda på många knappar. Fightingscenen var bäst – det såg riktigt verkligt ut!

Daniel Stolpe, 33, grafisk formgivare/illustratör, Stockholm:

– Det har inte hänt så mycket i spelet än. Det mesta är väldigt deprimerande, men det är spännande med de här kontrollerna. Man är nyfiken på att det ska komma igång. Än så länge är det rätt segt.

– Man vill helt klart spela vidare. Det känns unikt. Det är verkligen supersorgligt.

Johnny Ragnarsson, 33, grafisk formgivare, Årsta:

– Spel ska vara mer verklighetsflykt än så här! Men det är så otroligt tung stämning. Och jättesnyggt! Karaktärerna är de bäst uppbyggda i något spel.

– Kontrollen är svår. Ibland kommer man inte vidare för att man inte hittar dörren.

Ludde Lundell, 34, säljare/marknadsförare, Uppsala:

– Det är ett mycket annorlunda spel. Småseg kontroll. Det växer hela tiden, man kommer in i det mer och mer, då blir det också ett bättre flyt. Man tar det absolut på allvar. De har gjort det bra, det är verkligen sorgligt när det är sorgligt.

– Alla små moment bygger på att man känner en relation till sin karaktär. Det leder i sin tur att de val man måste göra blir svårare. Storyn ändrar form. Det är nästan så man vill spela andra omgången direkt!

Patrick Burvall, 28, jobbar med frakt på Arlanda, Uppsala:

– De jobbar mycket med ljudet – musik, röster. Det spelar in minst lika mycket som grafiken, det drar in en i storyn. Jag ser fram emot alla val man får göra. Jag vill spela på ett sätt, spela om och se vad man kan göra annorlunda.

Fotnot: "Heavy rain" släpps den 24 februari till Playstation 3.

Aftonbladets
bloggar