Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

– Omöjligt att leva upp till hajpen för The old republic

Uppdaterad 2011-12-21 | Publicerad 2011-12-20

Spelas Magnus Eriksson: Inget spel hade kunnat leva upp till dessa förväntningar

Idag släpptes den till slut – Biowares evigt försenade mmo-debut. Men ”Star wars: The old republic” har redan funnits tillgängligt att testa en längre tid för en inbjuden skara spelare.

En av dem är Spelas mmo-expert Magnus Eriksson. Här svarar han på några av de vanligaste frågorna om den nya jättesatsningen.

Många har försökt att lansera storskaliga betal-mmo:n, och nästan lika många har misslyckats. Vad gör Bioware och ”The old republic” annorlunda?

– ”The old republic” har kallats ”det sista stora prenumerations-mmo:t” av dem som spår en dystrare framtid för genren. Och visst, i dag är konkurrensen så pass hård att folk förväntar sig mycket gratis. Det Bioware gör är helt enkelt att leverera ett fläskigt spel som osar hög budget och hårt arbete, faktorer som gör att folk blir villiga att betala. Det går kanske att jämföra med ”Avatar” som folk betalade för att se på bio med 3d-glasögon, trots att den samtidigt gick att ladda ned gratis från nätet.

”The old republic” ryktas ha varit det dyraste spelet någonsin att utveckla. Hur märks det när man spelar?

– Allt är otroligt välgjort, från miljöer och quests till rena tekniska aspekter som att servarna inte kraschar och buggarna lyser med sin frånvaro. Det som har kostat mest är också det Bioware är bäst på – storyn. Enligt huvudmanusförfattaren Daniel Erickson har det lagts ned arbete motsvarande 65 manår bara på att skriva storyn och läsa in den dialog som levandegör varje litet sidoquest.

”En perfekt balansgång”

Kan fans av ”Knights of the old republic”-spelen se det här som ett slags andlig uppföljare?

– Både ja och nej. Stämningen och Biowares egen speciella tolkning av Star Wars känner man igen, och storyn ger utrymme för många blinkningar till vad som hände i ”Knights of the old republic”. Samtidigt står det klart från början att ”The old republic” är ett mmo med allt vad det innebär. De som kommer direkt från rollspelsscenen och aldrig tidigare har spelat ett mmo tidigare kommer att bli besvikna om de förväntar sig något annat. Berättelsen och rollspelsmomenten liknar inget annat som tidigare har gjorts i genren, men de är fortfarande väldigt begränsade jämfört med ett vanligt Bioware-rollspel. Styrkan i ”The old republic” är i stället hur storyn sömlöst smälter samman med mmo-elementen.

Din recension kommer inte publiceras förrän om ett par veckor, eftersom det är vanskligt att sätta betyg på ett mmo direkt efter dess release. Men vad tycker du om spelet hittills?

– Jag har gått in i den där klassiska mmo-dimman där allt annat man gör – jobb, sömn och så vidare – känns som bortslösad tid där man egentligen skulle kunna spela. Jag antar att det är ett gott tecken. Skämt åsido så är spelet otroligt välgjort och lyckas enligt mig hitta en perfekt balansgång mellan gedigen traditionalism och nyskapande inslag. Faran ligger dock längre upp i levlarna när Bioware inte längre kan förlita sig på sitt gedigna historieberättande och deras grottor och raider ställs mot andra spel. Där är jag inte än. Sedan måste man nämna det kaotiska tillstånd spelet befinner sig i nu på release-dagen, när köerna är timslånga och servrarna fulla. Det måste Bioware åtgärda snabbt som ögat.

”Bara Blizzard kan döda WoW”

På vilka punkter tycker du att Electronic Arts och Bioware har misslyckats med att leva upp till hajpen?

– Problemet här är väl att hajpen har varit så enorm, och därmed egentligen omöjlig att leva upp till för vilket spel som helst. Men precis som jag svarade på din fråga om huruvida ”The old republic” är en uppföljare till ”Knights of the old republic” så är väl kanske besvikelsen att rollspelselementen inte är ännu starkare. Spelar man upp flera karaktärer är de allra flesta quests upprepning och den personliga berättelsen en lite för liten del av spelet och utan val med riktiga konsekvenser. Rent spelmekaniskt tycker jag också att helande och tankande är lite för simpelt i nuläget. Men det här är småskavanker, tecken på att även solen har fläckar.

Jag vet att du hatar den här frågan, men: borde Blizzard vara oroliga?

– Jo, den här påklistrade striden om ”The old republic” som ”WoW-dödare” som har basunerats ut överallt är lite tröttsam. Jag tror faktiskt att Blizzard välkomnar utmaningen från en värdig motståndare, även om deras aktieägare kanske inte gör det. Visst kommer ”World of Warcraft” långsamt att fortsätta tappa spelare, men mer för att spelet börjar bli gammalt än för att ”The old republic” kommer ut. Åtminstone nu det första halvåret kommer självfalet många att vilja testa Biowares spel, men så har det sett ut även vid andra tunga spelsläpp. Sedan brukar spelarna leta sig tillbaka till ”WoW” – de har för många karaktärer, för många vänner och för mycket investerad tid för att helt kunna släppa det. Så är ”The old republic” en ”WoW-dödare”? Nej, knappast. Blizzard lyckades med sitt spel åstadkomma ett fenomen vars like inte skådats i spelhistorien. Det som kan döda ”WoW” är inte ett annat spel, utan bara Blizzard själva.