Han har skapat ett mästerverk

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-28

Spelkonstnären Sam Houser skyr inte samhällets skuggsida i 2008 års höjdare: Grand theft auto IV

Som liten drömde han om att bli bankrånare.

Han blev världens främsta spelskapare.

Möt mannen bakom ”Grand theft auto IV”.

New York Times har just utsett ”Grand theft auto IV” till årets spel. Så också Time Magazine.

Men det är inte hela sanningen.

Precis som filmen ”The Dark knight”, AC/ DC:s återkomst och det amerikanska presidentvalet, var ”Grand theft auto IV” en pophändelse som definierade 2008.

Eldstriden på gatorna i Downtown, nedan Los Angeles skyskrapor, i Michael Mann-filmen ”Heat” är klassisk.

Ett av uppdragen i ”Grand theft auto IV” är starkt inspirerat av den scenen.

Det är en av förklaringarna till framgångarna för hela spelserien. ”GTA” har alltid, med kärlek och humor, refererat hejdlöst till annan popkultur, i synnerhet gangsterdramer.

– Jag är en manisk konsument: spel, filmer, musik, tv, seriealbum, magasin och leksaker.

Det är inte en bankrånare som talar.

Men det är Sam Houser.

Houser, 36, gick via jobb som musikvideomakare på skivbolaget BMG, vidare till företagets interaktiva division och startade sedermera egna spelbolaget Rockstar Games, tillsammans med sin bror Dan. För tio år sedan flyttade britten till New York.

Den 11 september 2001 såg han, från fönstren i sin lägenhet, tvillingtornen falla.

Någon månad senare släpptes ”Grand theft auto III” som också utspelade sig i en tredimensionell tolkning av New York.

Det var en ny värld. Och en ny spelvärld.

För den senare innebar ”GTA III” startskottet för det moderna actionspelet. Brittiska magasinet Edge skriver att det ”med sin berättelse, teknik och soundtrack smälte samman till något som inte var så mycket ett tv-spel som en upplevelse”.

Man skulle kunna lägga till att Rockstar rullade in en trojansk häst, laddad med explosiva sociala kommentarer om samtiden, i den ofta så barnsliga spelkulturen. Att ”GTA” var ”här och nu”, i ett spelklimat som fortfarande helst flyr till de mest märkliga av fantasivärldar.

Och att Sam Houser inte bara är intresserad av filmtrivia.

Lika stor är hans fascination för människorna på samhällets skuggsida, de på fel sida spåren.

Här är en associationskedja: Martin Scorsese–”Maffiabröder”–Ray Liotta–Sam Houser.

Om det finns en arketyp för spelutvecklaren tillhör Sam Houser inte den. På en av de få bilder av honom som nått offentligheten ser han, med sitt tjocka svarta skägg, snarare ut som en ung Martin Scorsese. Han bär basker och rock.

Ray Liotta gjorde en av sina främsta rollprestationer i Scorseses ”Maffiabröder”.

Liotta bidrog dessutom med rösten till gangstern med hawaiiskjortan, Tommy Vercetti, i ”Grand theft auto: Vice City”, från 2002. När Liotta insåg hur framgångsrikt spelet blev lät han via sin agent meddela:

– Hade jag vetat det här hade jag krävt mer pengar.

Houser svarade med att han aldrig tänkte använda karaktären igen.

– Ibland får du tag på en berömd person som bokstavligen bara läser rätt ur manus. De vill ha betalt och sen vill de gå. Jag tycker det är både förolämpande och deprimerande, har han sagt i en intervju med Edge.

Kompromisslöshet är ett av Sam Housers karaktärsdrag. Wall Street Journal målar en rikare bild av spelkonstnären: ”en hemlighetsfull, krävande arbetsnarkoman med ett temperament och en budget passande en Hollywood-mogul”.

Men det som verkligen skiljer Sam Houser från mängden spelskapare är att han ofta påminner om en journalist och politisk krönikör.

Under arbetet med New York-dramat ”Grand theft auto IV”, som handlar om en balkaninvandrares hämndresa, gav sig Houser ut på fältet. Han besökte rysstäta Brooklyn-kvarteret Brighton Beach varje vecka under nio månader.

– Kreativt sett var det väldigt inspirerande och upplyftande eftersom vi gjorde ett spel om östeuropeer. Varje butik har ryska logotyper. Om du går in i en butik där och pratar engelska ... du får det du vill ha, men det är en strid. Det är som att man plötsligt befinner sig i Moskva, har han sagt till spelsajten 1up.

Och spelserien ”GTA” som helhet är en av de mest politiskt medvetna. Inte lika in your face som en del av Oliver Stones filmer, utan snarare mer som Jan Guillous böcker om Hamilton. Eller David Simons och Ed Burns tv-serie ”The Wire”. Vi köper underhållningen, konstnären får mellan raderna ut sitt budskap.

Houser har vid det här laget drivit med det mesta han anser vara fel med Amerika – och i förlängningen västvärlden.

Enligt Guinness rekordmätande är ”Grand theft auto IV” den ”underhållningsprodukt” som dragit in mest pengar under ett dygn. 3,6 miljoner exemplar såldes på 24 timmar – intäkterna uppgick till 310 miljoner dollar.

Spelserien har än så länge sålt i 80 miljoner exemplar.

Houser är inte nöjd. Han har sagt till branschtidningen MCV att han lider av en intensiv skräck för att misslyckas. Och på frågan vad han då har kvar att åstadkomma svarar mannen bakom ”Grand theft auto IV”.

– Allt.

ANNONS