Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Fångad i ett spel med vingklippta vyer

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-05

Jag är inte rasist, men actionspel ska göras i Japan.

Genremästarna Capcom har redan sagt att de, bland annat med anledning av uteblivna framgångar för svenskutvecklade ”Bionic commando”, kommer sluta lägga nya spel på västerländska studior.

Den som undrar varför kan prova att spela ”Dark void”. Ett spel som redan på E3-mässan ifjol kändes så generiskt att man glömde bort det i samma ögonblick som man gick ifrån demostationen. Ändå har det på vissa håll snackats upp som en titel att hålla ögonen på.

Men det kan ni sluta med nu.

”Dark voids” största vapen är Nathan Drake med ett jetpack. Han heter visserligen inte så i det här spelet, men det går inte att ta miste på protagonistens släktskap med ”Uncharted”-stjärnan – han spelas till och med av samma röstskådis.

I övrigt är det bara ännu ett mediokert västerländskt actionspel med Unreal-motorn som jetbränsle (nummer 4397 i ordningen), nedlusat med idiotiska designbeslut, frustrationsmoment och de eländigaste eldstriderna på eoner.

Nathan Drake-kopian ser inte särskilt besvärad ut, men jag kan inte låta bli att tycka synd om honom: fri som en tungt beväpnad fågel, men fångad i ett spel med vingklippta vyer.