Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Som att slåss med amputerade armar

Uppdaterad 2012-12-18 | Publicerad 2011-07-30

Extremt vackra King of fighters-i misslyckas av samma anledningar som Street fighter IV mobile

BEAT ’EM UP Låt mig börja med att säga att jag inte lägger någon skuld på SNK för att deras spel suger.

Den bördan vilar istället på Capcom, och den oräkneliga mängd människor som köpte deras debila mobilversion av ”Street fighter IV”.

Förtjänar bättre

”King of fighters” i sig är givetvis ett helt fantastiskt spel, något som alla seriösa spelare känt till sedan 1994. I den här utgåvan framstår det dock mest som ett misshandlat mästerverk.

Kontrollsystemet simulerar, precis som ”Street fighter IV mobile”, en D-padda/joystick samt knappuppsättning med hjälp av tryckkänsliga områden på skärmen. Det är verkligen ingen visuellt vacker lösning – den undersköna grafiken förtjänar ett långt bättre öde än att skymmas av stora knappikoner. Men kontrollmässigt funkar det typ okej.

Bara perfektion duger

Grejen är bara att ett fightingspel som inte funkar perfekt precis hela tiden i princip är helt värdelöst – en lika godtagbar kompromiss som om slumpmässigt utvalda pjäser på ett schackbräde vore fastlimmade. Man blir helt handlingsförlamad när man inte har full kontroll varenda millisekund.

”KOF-i” är sjukt charmigt, så vackert att det nästan känns vulgärt (den högupplösta ”King of fighters XII”-grafiken brukar ha den effekten) – och en övertygande simulation av hur det känns att slåss med amputerade armar och ben.

Välj själv om du är så nyfiken på den upplevelsen att du skulle betala 85 spänn för den.

Följ Spela!

Vill du också ha koll på när vi publicerat nya recensioner, förtittar, krönikor och reportage?

Du kan följa Spela på både Twitter och Facebook.

Följ oss på Twitter här!

Följ oss på Facebook här!