Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Sverigekollen

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-07

Fem frågor till ...

Joakim ”Konjak” Sandberg, hjärnan bakom briljanta indie­spelet ”Noitu love 2”, vilket nu är på väg till Nintendos nedladdningstjänst Wiiware.

”Noitu love 2” hyllades över hela­ världen när det släpptes. Hur kommer det sig att resan tillkonsol tagit så lång tid?

– Det beror på sättet jag gjorde spelet på. Det skulle behövas skrivas om helt för att kunna lägga det på något annat än pc. När flera fick reda på detta var de inte lika intresserade längre, men Golgoth (som konverterar spelet till Wiiware, reds anm.) var entusiastiska, så vi får hoppas.

Hur bra har pc-versionen av ”Noitu love 2” sålt?

– Inget speciellt, men jag gjorde det som ett experiment och gjorde ingen marknadsföring. Jag är ju tyst tills precis innan jag släpper saker också, men det är kul att det sålde en del ändå. Och sedan vet jag att många laddade ner det, så det finns ju en publik i alla fall!

Känns det som ett slags kvalitets­stämpel att ditt spel kommer släppas till Wii?

– Jag kommer aldrig tycka mina spel är ”kvalitet” på grund av att jag sett alla felen genom utvecklingen.­ Jag är fortfarande tveksam tillspelet, men det är kul att några andra nu kan programmera om det.

Vad har du själv för projekt på gång?

– Jag berättar inte för jag gillar inte att ha pressen på mig för tidigt. När man gör ett spel själv kan tusen saker få en att sluta.

Konami och Treasure känns som givna influenser när man tittar på dina spel.

– Visst verkar de givna? Jag får höra­ det jämt men jag gillar inte såna spel för jag har aldrig haft tålamod med spel som tvingar en att köra om från början om och om igen. Jag är definitivt inte ett fan av Treasure, det har jag fått säga många gånger.

ANNONS