Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Bror

Nintendo-chefen: ’Vi överger inte tv-spelen’

Publicerad 2015-02-26

Nintendos konsol Wii U säljer fortsatt dåligt.

Samtidigt oroar sig fansen för att företaget ska börja satsa på helt andra produkter än spel.

Men Nintendo-vd:n Satoru Iwata uppmanar alla gamers att behålla lugnet.

– Jag kan försäkra er om att vi inte försöker distansera oss från tv-spel.

Wii U halkar efter Xbox One och Playstation 4. Enligt VG Chartz har Nintendo bara lyckats sälja 9,1 miljoner enheter under de dryga två år konsolen funnits i butik. Siffrorna för Xbox One och Playstation 4 är 11,3 respektive 19,1 miljoner. Och då ska man ha i åtanke att båda konsolerna släpptes ett år efter Wii U.

Spelföretagets chef Satoru Iwata vill dock inte erkänna sig besegrad ännu. Under ett investeringsmöte i veckan lugnade han åhörarna genom att peka på Nintendos egen historia.

Pokemon räddade Game Boy

– Det är naturligt för er att anta att försäljningen av Nintendo 3DS kommer minska med X antal procent årligen framöver, eller att vi inte kan vänta oss att Wii U:s försäljningssiffror ska gå upp om vi beaktar den generellt accepterade teorin gällande konsolers livscykler, sa Iwata.

– Men på annat håll så har vi sett hur ett enda spel fullständigt förändrat vårt ekonomiska läge flera gånger om. En av våra mest imponerande framgångshistorier var när alla trodde att Game Boys storhetstid var över. Men då dök ett spel kallat ”Pokemon” upp och förändrade allt.

Iwata gav dock inget konkret svar på vilket spel som skulle kunna vara Wii U:s motsvarighet till ”Pokemon”.

”Passion för tv-spel”

Och frågan är hur mycket Nintendo egentligen fokuserar på konsolen nu. Spelföretagets omtalade ”Quality of life”-satsning, som ska gå ut på att förbättra användarnas hälsa, har fått gamers att ifrågasätta företagets prioriteringar.

En uppfattning som Iwata är mån om att stävja.

– Jag kan försäkra er om att vi inte försöker distansera oss från tv-spel. Vi har aldrig förlorat vår passion för tv-spel och vi kommer fortsätta att göra dem.

– Vår strategi för de kommande tio åren är att förändra sättet vi definierar underhållning på och expandera de sätt som Nintendo kan göra affärer på.