Kickar av kaos och korseld

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-11-11

”Modern warfare 2” – mäktigaste krigsspelet genom tiderna

Action I dag är vi alla amerikaner.

In marscherar det mäktigaste krigsspelet i historien, det som bestämt sig för att spränga alla försäljningsrekord i bitar.

Backat av Activision, ett amerikanskt imperium som sajten Boomtown kallar ”spelbolagens Halliburton”. Uppföljare till kolossen ”Modern warfare”, över 13 miljoner sålda nu. Som mer än gärna eldar på med vilda västern-propaganda och sedelärande citat av både Dick Cheney och Donald Rumsfeld.

Vilken jävla tur att jag inte tänker sätta plus på politiken.

Men ”Modern warfare 2” gör det inte lätt för sig. Utvecklaren Infinity Ward har uppenbarligen sett ”Generation kill”, men missat budskapet. De har sett alla James Bond-filmer också (ibland får man åka snöskoter). De tecknar ett sensationellt porträtt av en värld där kalla kriget återupplivats, USA blir invaderat och jag får skjuta terrorister i Ovala rummet.

Och vad ska man säga om massakerscenen? I ett uppdrag – som

spelaren kan tacka nej till (vilket bara tjänar som lockbete) – infiltrerar man en terrorcell och hamnar mitt i den väldigt grafiska slakten av civila på en flygplats.

Det är en provokation som lämnar mig med dubbla känslor. Infinity Ward försöker väcka spelarens hämndbegär på ett sätt vi aldrig sett förut, vilket är intressant nog. Men den scenen missar måltavlan eftersom den tramsiga berättelsen är helt oförmögen att trigga något annat än en axelryckning.

Helt rätt stämning

”Modern warfare 2” behöver heller inte vara explicit för att stå ut från mängden. Dess popularitet vilar rättmätigt på en helt annan grund – mästerlig speldesign.

Som semiregisserad actionupplevelse är det bara aktuella äventyret ”Uncharted 2” som kan mäta sig med spänningen och adrenalinkickarna i ”Modern warfare 2”. Infinity Ward skapar helveteslabyrinter av korseld och kaos med lika stort självförtroende som banorna där man opererar helt i tystnad. De sätter stämningen för varje uppdrag med grandiosa backdrops och anpassar med stor fingertoppskänsla miljöerna efter speldesignen. På fem timmar – kampanjen är inte längre än så – har man sett världen; en favela i Brasilien, ett sönderbombat Washington, snöklädda berg i Kazakstan, en oljeplattform utanför ryska kusten.

Det största problemet – om man väljer att se det som ett problem – är att det är väldigt likt sin förlaga.

Spelarna slåss ihop

Å andra sidan är kampanjen sekundär för de flesta. Det unika med ”Modern warfare” var ju hur Infinity Ward byggde en shooterspelarnas mötesplats, lånade karaktärsutveckling från rollspelen och hällde ner allt i en traditionell multiplayerform. Det är en struktur de varsamt bygger vidare på. Och om något känns onlinespelandet mer omfångsrikt – både sett till banorna och möjligheten att skräddarsy sin egen soldat.

”Modern warfare 2” saknar co-op i kampanjen vilket jämte ”Halo” och ”Gears of war” måste betraktas som en rejäl brist. Men nya läget ”spec-ops” är det näst bästa alternativet. Två spelare tillsammans i uppdrag med vitt skilda scenarion är ett välkommet inslag och en rejäl utmaning för den duo som vill bemästra läget till fullo.

Detta är årets shooter

”Call of duty: Modern warfare 2” är årets shooter. Åtminstone så länge Infinity Ward inte viker av från sin uttalade spelfilosofi:

Att leverera underhållning.




Vilket är det bästa krigsspelet genom tiderna?
Skriv din egen topp fem-lista i läsarkommentarerna – bli publicerad i Nöjesbladet! OBS! Se till så att du lagt in en bild på dig själv, som vi kan använda, i ditt fotoalbum.

Flera bråk om spelet

”Call of duty: Modern warfare 2” är spelet alla talar om – och som fått konkurrenterna att flytta sina premiärdatum. Två år gamla originalet har sålt i 13 miljoner exemplar.

”Call of duty: Modern warfare 2” har kantats av en rad kontroverser före premiären.

Massakern på flygplatsen (läs recension här intill) är omstridd, både bland journalister, spelare och politiker. Den brittiske kulturminstern Sion Simon sa häromdagen att ”det är regeringens jobb att se till att barn inte får köpa spel med 18-årsgräns och att vuxna ska få ta del av material avsett för vuxna”.

BBC-reportern Marc Cieslak säger till Radio 4 att han var ”ledsen” över scenen:

– Jag har spelat väldigt många spel och sett väldigt många filmer. Jag blev inte chockad men det kändes lite sorgset...det är kontrovers för kontroversens skull.

Sveket mot pc-spelarna. I äldre utgåvor av ”Call of duty” har de kunnat styra över vilka de spelar med, skapa egna moddar och klaner. Det fria onlineupplägget har varit en central del av spelupplevelsen för de som valt ”Call of duty” på pc.

De möjligheterna har utvecklaren Infinity Ward begränsat. I och med ”Modern warfare 2” måste PC-spelarna använda sig av Infinity Wards egen nättjänst – IWNET.

Det har fått över 160 000 personer att skriva på den protestlista som kräver att den amerikanska spelutvecklaren ”ser över sitt beslut”.

ANNONS