Det blågula spelundret

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-04

Därför blir 2008 ”Battlefield”-skaparnas stora år

Digital Illusions är Sveriges största spelhus. Och det här året är deras viktigaste någonsin – de jobbar med tre stora titlar samtidigt. Aftonbladet har sett två vitt skilda uppföljare till miljonsäljande krigsserien ”Battlefield”. Och ett spel som kan bli historiskt.

Vi gillar att skryta om ”Battlefield”.

Svenska Digital Illusions ofta kritikerrosade serie krigsspel har nått ut till över femton miljoner hem världen över. När vi försöker flörta med exportråd, övertyga kulturministrar och finna något som skulle kunna vara startskottet för ett svenskt spelunder är det ”Battlefield” som stjäl nästan all tid i rampljuset.

Men vänd på myntet.

Då hittar du en symbol för spelbolagens feghet och likriktning. Digital Illusions är ett dotterbolag till jättelika Electronic Arts, vars affärsstrategi med enkla, säkra, uppföljare kastat en lång skugga över nollnolltalet. ”Fifa”, ”NHL”, ”Tiger Woods”, ”Need for speed” och ”Battlefield” är bara några serier som Electronic Arts exploaterat in absurdum.

Digital Illusions lyxiga lokaler i glashuset på Södermalm i Stockholm var på god väg att bli ännu en trist löpandeband-fabrik.

Så står jag där, tittar ut över Gamla stan och Djurgården, och stänger ute februarikylan med maskinkaffe av den lite dyrare sorten. Och ser alla anställda på väg framåt med lätta steg och pigga miner. Det är något spännande i luften.

Vändpunkten heter ”Mirror’s edge”.

Det är inte bara ett spel som bryter mot allt vad Dice tidigare gjort.

Det vänder upp och ner på hela spelvärlden.

Det kan faktiskt – om slutresultatet blir lika bra som de inledande demonstrationerna – bli historiskt; varför förklarar vi här intill.

Det är ett led i Electronic Arts nya modell, där uppföljare nu produceras parallellt med helt nya satsningar. Och ”Mirror’s edge” är redan en av årets stora snackisar i spelvärlden.

”Battlefield” då?

Det är givetvis här för att stanna.

Men de två kommande delarna i serien doftar ändå ny vår. Det ena är gratis och finansieras bland annat av annonser. Det andra har första gången i ”Battlefields” historia en ordentlig story och ny teknik som bokstavligen spränger gränser i krigsgen-ren; nästan alla omgivningar är förstörbara.

Nollåtta är inte bara riktnumret till Sveriges största spelbolag.

Det är också året då ”Battlefield”-imperiet slår tillbaka.

ANNONS