”Just cause 2 är barnsligt roligt”

Uppdaterad 2011-09-21 | Publicerad 2009-04-23

Nöjesbladet fick en exklusiv förhandstitt på nya svenska actionspelet

Med änterhake och fallskärm glidflyger den nerdekade agenten Rico Rodriguez till taket på en bil. Speldesignen i ”Just cause 2” är besinningslös. Parollen tycks vara: ju galnare, desto bättre, skriver Peter Ottsjö.

Just cause 2

Playstation 3/Xbox 360/PC

ACTION Skillnaden mellan lek och allvar kan vara hårfin.

Svenska spelutvecklaren Avalanche känner till det, alltför väl.

I oktober förra året gick de miste om kontrakt på två spel, värda nästan 300 miljoner kronor. De tvingades sparka runt 70 personer. Luften gick ur den Södermalmsbaserade studion bakom miljonsäljande actionspelet ”Just cause”.

Men nu, i april 2009, har något hänt.

I Avalanches påkostade demorum visar de valda delar ur ”Just cause 2”. Och mer än något annat utstrålar uppföljaren självförtroende.

– Vi har ju pressen på oss nu. Vi behöver en hit, säger vd Christofer Sundberg.

Kanske är det också därför de blivit helt galna.

Nerdekad antihjälte

I fritt fall. Rakt mot ett bergsmassiv.

Rico Rodriguez.

Så börjar demonstrationen av ”Just cause 2”.

Antihjälten, den nerdekade agenten från ettan, Rico Rodriguez, vecklar ut fallskärmen. Och en helt besinningslös speldesign tar vid. Parollen tycks vara: ju galnare, desto bättre. Tack vare att Avalanche försett Rodriguez med både änterhake och fallskärm, vilka kan kombineras med varandra, får spelarens fantasi sätta gränsen för möjligheterna.

Men låt oss bjuda på ett exempel.

Rodriguez står på en klippa och spanar ut över den Nya Zeeland-minnande ön Panau. Nedanför bergväggen skär en motorväg genom grönskan. Ännu lite längre bort ligger en militärbas.

Rico hoppar, fäller ut fallskärmen, glidflyger till taket på en bil och kastar ut föraren. I hög hastighet hoppar han därpå ut ur bilen över motorvägsräcket, glidflyger till ett av militärbasens stridsplan och är plötsligt flygkapten. Han blåser iväg över Panau, lågsniffar under en bro och hoppar ut ur planet som kraschar in i en bergvägg. Allt det här sker på någon minut.

Och då har vi ändå inte nämnt möjligheten att fästa änterhakens bägge sidor i både fordon och fiender. Eller de kvinnliga ninjorna. Eller när Rico öppnar eld positionerad på grillen till en jeep. När han nu inte går loss på vattentorn med två granatgevär. En på varje axel, givetvis.

Ingen lek

Tv-spel blir inte barnsligare än så här. Men ”Just cause 2” är också – verkar det åtminstone som – väldesignat och väldigt roligt.

För Avalanche är det dock ingen lek.

Spelet kan avgöra svenskarnas framtid.

ANNONS