Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

”Indiespelen” är också riktiga spel

Uppdaterad 2013-05-17 | Publicerad 2013-05-16

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Johan Martinsson: Sluta se dem som något annat

”The walking dead”

Vi kallar dem ”indiespel”. Det borde vi verkligen sluta göra.

Det här är en rättelse.

”Johan Martinsson hyllar indiespel, sågar shooters”, twittrade Spela häromveckan, och ackompanjerade detta med en länk till min text om spelåret 2012.

Men faktum är att ordet ”indie” inte nämns en enda gång i texten. Jag tänker nämligen inte i de termerna längre. Och det beror på att jag anser att ”indie” är ett ganska nedvärderande ord.

”Indie” är en förkortning av ”independent”, och syftar alltså på spel som skapats oberoende av de stora utgivarnas – EA, Activision och 2K Games till exempel – finansiering. Men just att de här spelen har fått en egen liten etikett – ”indie” – markerar också att de är ett undantag. Vilket fått konsekvensen att de ses som roliga, men inte fullvärdiga, komplement till De Riktiga Spelen – alltså de som produceras på det traditionella sättet, med idéer som säljs in hos stora spelutgivare, som sedan väljer att finansiera de projekt de anser ha störst kommersiell potential, med förbehållet att de måste få vara med och påverka spelet så att det kan nå upp till denna potential.

De titlar som har ett jätteföretag i ryggen har fortfarande äran att få kallas ”spel”, rätt och slätt, medan exakt allt som inte passar in i dessa företags oerhört begränsade ramar kallas ”indiespel”, och kläms ihop – tillsammans, hur olika varandra de än är – på egna små sektioner på sajter och i tidningar.

Och det spelar dessa vinstkalkylerande storföretag rakt i händerna.

Spel är spel. Och möjligheten att skapa spel på ett mer naturligt sätt, utan att behöva ta hänsyn till alla dessa jävla ekonomer och fokusgrupper, är själva nyckeln till spelens framtid som kreativ uttrycksform. Detta är inget smått – det är något stort, för stort för etiketter och för stort för att pressas in i fack. Detta är ingen liten kuriositet, det är en rättelse:

På det här sättet borde spel alltid ha skapats.

Johan Martinsson