Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Utvecklarna tar varje chans att blotta bröst

Nu har utgivaren Tecmo Koei bekräftat det: ”Dead or alive” är ett spel för fluktare.

Lara Croft fyllde nyligen 13 år.

Lika gammal som jag var när hon sattes till världen.

Jag minns det som igår. Alla knoppar som brast på samma gång, en spelvärld som plötsligt började upptäcka sin sexualitet ungefär samtidigt som jag ramlade in i puberteten. Det var rätt mycket att hantera på en gång.

Den sexuella revolutionen hade något naivt och fumligt – nästan gulligt – över sig, trots dess hejdlöst vulgära övertoner (kolla hur Lara ser ut på omslaget till det första ”Tomb raider”).

Idag önskar man att den aldrig hade ägt rum. Ett talande exempel på vart utvecklingen fört oss är åldersmärkningsbyrån ESRB:s redogörelse för PSP-spelet ”Dead or alive: Paradise”. Bikinisimulatorn stämplas som ”läskig voyeurism” med ”bisarra, ogrundade uppfattningar om vad kvinnor verkligen vill ha” – ”paradiset har inget att göra med att gränsla fallna trädstammar iklädd tandtrådstanga”.

Den kalkylerade sexualiseringen av spelutbudet är knappast begränsad till japansk fluktarporr. Den här veckan recenserar vi ”Dante’s inferno” och ”Heavy rain”. Det ena baseras på ”Den gudomliga komedin”, det andra är ett komplext drama med revolutionära idéer. Den påstådda mognaden sätts dock på prov när det första tar varje chans att exponera ett par bröst, medan en av de virtuella huvudpersonerna i det senare viker ut sig i Playboy.

Det är fortfarande känsligt att kritisera sånt här. ”Dead or alive”-utgivaren Tecmo Koei ”förnekar inte det faktum att titeln har ett voyeuristiskt tilltal”, men ESRB tog snabbt ner sin pikanta beskrivning med motiveringen att den innehöll ”subjektivt språk”, och lovar att motverka att händelsen ska upprepas.

Kanske ska vi skatta oss lyckliga över att det åtminstone inte är ett spel de låter 13-åringar spela.