Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Microsofts svek – mot Xbox-fansen

Publicerad 2011-06-07

Alfred Holmgren: För en gångs skull är Microsoft en besvikelse på E3-mässan

Ända sedan de släppte Wii har Nintendo varit spelvärldens enfant terrible; företaget som alltid fått finna sig i att bli hånat och förlöjligat för sina familjevänliga presskonferenser på hardcore-fokuserade E3.

Men nu har de fått konkurrens.

Microsofts presskonferens var, som alltid, en av de mest efterlängtade händelserna på årets E3. Företaget med spelvärldens djupaste fickor har gjort det till en tradition att överrösta konkurrenterna genom att utlösa en kanonad av exklusiva stortitlar ungefär så här dags varje år. Och det gjorde de den här gången också.

Problemet är bara att så gott som alla spel den här gången var till Kinect. ”Ghost recon: Future soldier”, ”Forza 4”, ”Fable: The journey”, ”Ryse”, ”Sesame street” – Kinect, Kinect, Kinect, Kinect, Kinect.

Farligt lågt förtroende

Det råder inget tvivel om att Kinect, med tio miljoner sålda enheter, är en succé. Men Microsoft har fått betala ett högt pris: deras traditionellt skyhöga förtroende bland hardcore-spelarna – som alltid varit basen för framgångarna med Xbox – har eroderat till farligt låga nivåer. I de här leden ses Kinect som en störig ploj, en dyr leksak full av potential som Microsoft inte verkar kunna tämja. Efter presskonferensens löpande band-presentation av mjäkiga Kinect-spel suckades det lika tungt som det brukar göras efter Nintendos tramsiga uppvisningar av fitness- och avslappningsprodukter.

Det kaxiga mod som Microsoft andades vid utannonseringen av Kinect för ett par år sedan – då Steven Spielberg intog scenen för att sälja in den revolutionerande 3D-kameran – var som bortblåst. Istället riktade Microsoft in sig på familjepubliken – Disney hit, ”Sesame street” dit – med ett flagrant förakt för kärnspelarna. Ingen är egentligen särskilt sugen på att bli påtvingad – eller ens artigt erbjuden – en massa Kinect-features i klassiska roll- och actionspel. Att, för att ta ett i dubbel bemärkelse talande exempel, välja replik i ”Mass effect 3”-dialogerna genom att själv läsa upp dem är ljusår ifrån den bländande framtidsvision Microsoft en gång försökte sälja in Kinect med.

”Halo 4” ingen överraskning

Efter all denna misär hade Microsoft behövt en bomb för att väcka oss igen – något i stil med när de utannonserade att de lyckats locka över Sony-kronjuvelerna ”Final fantasy” och ”Metal gear solid” till Xbox 360. Istället fick vi en intetsägande trailer för ”Halo 4”, ett osäkert kort som alla redan visste skulle visas idag. Men de mest oroväckande frågetecknen återstår. Fortfarande har vi ingen aning om hur oprövade 343 Industries ska ruska liv i Bungies numera rätt trötta scifi-pekoral. Men de verkar åtminstone självsäkra: ”Halo 4”, som släpps så sent som julen 2012, är inget mindre än första delen i en helt ny ”Halo”-trilogi.

Vi väntar fortfarande på att Microsoft ska utannonsera Kinect-stöd för samtliga delar.

ANNONS