Spelare stäms för fusk i onlinespel

Publicerad 2014-06-30

Ungdomar drog in stora summor på fuskandet

Onlinespelföretaget Nexon har stämt tre japanska gamers för kriminellt beteende.

Vad de gjort sig skyldiga till?

De har fuskat i förstapersonsskjutaren ”Sudden attack”.

Fusk har varit en del av spelkulturen sedan tidigt 80-tal. Möjligheten att bli odödlig eller få obegränsad tillgång till mäktiga vapen har lockat gamers i alla tider.

Ofta aktiveras fusken av koder som spelföretagen själva inkluderat i spelet, men på senare tid har det blivit allt vanligare med spelarskapade fusk.

”Skadar affärerna”

Fuskande har länge ansetts vara ett stort problem i onlinespel, trots att spelföretagen ofta använder sig av fuskförebyggande program. En spelstudio som tröttnat helt är japanska Nexon.

Kotaku rapporterar nu att Nexon anmält tre gamers i åldrarna 17–18 år för kriminellt beteende. Nexon menar att de tre spelarna skadar företagets affärer genom att aktivt använda sig av fusk i onlinespelet ”Sudden attack”.

Första anmälan i Japan

Enligt den japanska dagstidningen Yomiuri Shinbun ska det här vara första gången japanska spelare riskerar att straffas för att ha fuskat i ett datorspel.

Det är oklart vilka typer av fusk som använts, då det finns otaliga typer. Ett av dem tillåter den fuskande spelaren att prickskjuta motståndare från en punkt utanför själva banan.

De tre fuskarna ska ha använt sig av sina fusk upprepade gånger och dessutom distribuerat dem till andra spelare. På kuppen tjänade de motsvarande 530 000 kronor.

ANNONS