Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Tio frågor till...

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-03

Trond-Viggo Melssen, som tillsammans med svenske Erik Thunberg och amerikanske Robert Johnson utgör Fathom – studion bakom musiken till ”Final fight: Double impact”.

På er hemsida står det att ni inte vill skapa ”hipp” musik, utan tidlös. Ändå är ”Double impact”-soundtracket lätt det hippaste jag hört i ett spel i år. Blir ni besvikna nu?

– Först och främst, tack för att du tycker det är hippt. Vår målsättning är att inte vara slavar under det som definieras som hippt för tillfället, utan vi vill skapa musik som vi tycker stämmer överens med känslan vi får av spelet. Sedan kan det självklart bli de hippaste beatsen som faktiskt passar bäst till en speltitel, och då kör vi på det, helt enkelt.

Vad hade ni för relation till ”Final fight”-musiken innan ni fick uppdraget att uppdatera den?

– ”Street fighter II” och ”Final fight” är några av våra bästa spelupplevelser och dito minnen, från första gången vid arkaden tills man satte kassetten i sin SNES. En av oss hade till och med fixat ihop en ”arkadversion” av sin SNES, där alla kompisar fick betala 1 krona för att kunna spela ”Final fight”. Så när vi fick uppdraget var det som en tidsresa tillbaka till barndomen, enda skillnaden var att nu fick vi betalt för spelet istället för att betala för det.

Hur kommer det sig att ni fick uppdraget?

– När vi arbetade på Grin så jobbade vi en del med Capcom, så det ena ledde till det andra.

Hur tänkte ni med det nya soundtracket? Kändes det självklart att uppdatera chipmusiken med svinbrutala beats, eller fick ni experimentera med andra inriktningar först?

– Först och främst provar vi oss fram med olika stilar och inriktningar, för att se vad som passar bäst. I det här fallet var vi tvungna att hitta en bra blandning för att inte få fansen av originalmusiken på krigsstigen, men samtidigt var vi tvungna att göra ”uppdateringar” för att det att passa på 2000-talet. Så vi behöll de essentiella delarna, såsom melodier och vissa rytmer och lade till nya synthar, beats, arrangemang och annat. Man kan säga att vi hade fria tyglar, inom vissa ramar. Sedan passade den elektroniska musiken bättre till ”Final fight” och den orkestrala bättre till ”Magic sword” (det fenomenala fantasyspel som också ingår i nyutgåvan, reds anm).

Vad har ni fått för respons från Capcom?

– Vi har inte hört så mycket från dem, men när man inte hör något från arbetsgivaren så har man i regel gjort ett bra jobb.

Stämmer ryktet att Simon Viklund (hyllad för ”Bionic commando: Rearmed”, reds anm) jobbat med ”Double impact”-musiken?

– Vi kan varken bekräfta eller förneka det.

Finns musiken att få tag på någonstans? Jag hittade den inte på Itunes Store =(

– Musiken kan laddas ner direkt från Fathom från denna länk: www.fathom.se/Final_Fight_Double_Impact.rar

Ert soundtrack till ”Wanted: Weaons of fate” är också rätt fint. Hur känns det att göra musik som är bättre än själva spelet?

– Tack för det! ”Wanted: WOF” var det första spelprojektet vi gjorde tillsammans på Grin och var intressant att jobba med. Vi fick snabbt höra att Danny Elfman stod bakom musiken till filmen, men vi fick inte rätt att använda oss av hans originalmusik i våra egna produktioner, och inte heller remixa några låtar, utan vi fick helt enkelt försöka komma så nära originalmusiken vi kunde, utan att vi bröt mot några copyrights. Det var rätt knepigt, faktiskt.

Vilka spelmusiker beundrar ni? Snälla, säg inte Harry Gregson-Williams eller Jeremy Soule!

– Vi har rätt många favoriter, det är inte lätt att välja ut några enskilda. Om man bortser från klassiker som ”Mega man”, ”Super Mario”, ”Bionic commando” och ”Duck tales”, så är några favoriter ”Killzone 2” och ”Lair”.

Nu när det gått så bra med ”Final fight”-jobbet – vilka andra klassiska spelsoundtracks skulle ni vilja modernisera, om ni fick önska fritt?

– Det finns många gamla spel med fantastisk musik, spel som ”Tetris”, ”Ducktales” och ”Mega man”-serien, för att nämna några. Om vi måste välja ett så skulle vi välja C64-versionen av Konamis ”Green beret” (”Rush n attack”). Det skulle vara kul att få göra om till något mer modernt.