Spelet hjälper oss förstå depression
Publicerad 2013-05-16
Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.
Spel har möjligheter som andra medier saknar
Psykisk ohälsa blir allt vanligare i dagens samhälle.
Ändå råder tabu och okunskap kring diagnoserna.
”Actual sunlight” är spelet som sprider ljus i mörkret.
Depression är det sjukdomstillstånd som gör att du känner dig ensam, avvikande, annorlunda.
Det är oerhört ironiskt, eftersom depression enligt Världshälsoorganisationen är den fjärde vanligaste orsaken till allvarlig ohälsa i världen.
Det är ironiskt, eftersom rapporten ”Behandling av depressionssjukdomar – en systematisk litteraturöversikt” från Statens beredning för medicinsk utvärdering visar att var femte person i Sverige någon gång drabbas av depression som kräver behandling.
Men det där är bara siffror.
De kan inte förklara en individuell situation.
De kan inte förklara hur det känns.
De kan inte bryta tabut kring att prata om det.
Det kan däremot tv-spel.
Film och litteratur måste förhålla sig till saker som dramaturgi och intrig. De kan inte ta sig an sociala frågor utan risken att berättelsen blir svår att se när man har en enorm pekpinne i ögat.
Men interaktivitet är utmärkt för pedagogik. Spelet ”Actual sunlight” kan närmast beskrivas som en depressionssimulator där man spelar sig genom en dag i livet som Evan Winter, en kliniskt håglös man. Det är en utmärkt regisserad tillvaro av bottenlös förtvivlan.
På ytan visar top down-grafiken en vanlig dag i en vanlig värld, men eftersom vi samtidigt får ta del av Winters själsliv och uppfattning av den världen blir exemplet väldigt talande: vi får verkligheten som vi ser och deltar i den, och vi får den som den deprimerade uppfattar den: ett titthål in i hopplösheten.
På hemsidan varnas man att först överväga hur man brukar reagera på en bok eller film på samma tema innan man laddar ner spelet – men ”Actual sunlight” slår de berättande medierna på fingrarna med deras egen gyllene regel: ”show don’t tell”, att gestalta istället för att bara meddela. Det sprider kunskap och förståelse om sjukdomen genom att brutalt utsätta oss för den.
Det blundar inte för att visa depression för vad det är, helt osentimentalt och avromantiserat.
Lika öppna ögon borde spelvärlden ha för ”Actual sunlight”.
Kristofer Ahlström