Mästerligt rollspel får värdig fortsättning

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-26

The Architect, en märklig varelse med en olycksbådande agenda.

”Dragon age” var förra årets – kanske förra decenniets – bästa rollspel. Att Bioware lyckas släppa en nästan lika imponerande expansion bara fyra månader senare är med andra ord ingen liten bedrift.

Berättelsen tar vid där originalet slutade. Hotet från ärkedemonen är bortröjt, men för ledaren för grey wardens – rikets väktare – väntar ingen vila. Konspirationerna kring hovet tätnar och att styra över ett län visar sig vara mer komplicerat än vad man kunnat ana. Samtidigt reser sig den skingrade mörkerhorden darkspawn under den nye ledaren The Architect, en märklig varelse med en olycksbådande agenda.

”Awakening” är en stark historia, på klassiskt Bioware-manér full av sidoäventyr och intressanta personligheter. Jag hade dock gärna sett mer av de intressanta hovintrigerna och mindre av generiska strider mot darkspawn. Expansionen lider av problemet som drabbar alla rollspel där leveltaket skjuter i höjden. Snart sitter man med så många besvärjelser och färdigheter att man använder knappt hälften och för att få något som helst motstånd är det säkrast att ställa upp svårighetsgraden redan från start.

Här saknas också de riktiga fixstjärnorna, som tempelriddaren Alistair och häxan Morrigan från originalet, och kampanjen är för kort för att kännas lika storslagen. Men ”Awakening” bevisar framför allt att Biowares nya lekplats Ferelden är ett land som tål att utforskas om och om igen.

ANNONS