Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

”Känner mig våld- tagen av Bioware”

Uppdaterad 2012-03-17 | Publicerad 2012-03-15

Nu rasar spelarna mot
slutet i Mass effect 3

”Mass effect”-fansen rasar över slutet i ”Mass effect 3”.

Rymdtrilogins upplösning har till och med resulterat i en välgörenhetsinsamling för att få Bioware att ändra det.

– Spelet var fantastiskt, men slutet kändes som att bli våldtagen, skriver ett upprört fan på spelföretagets forum.

Slutet på ”Mass effect 3” har resulterat i ett ramaskri utan dess like bland Biowares fans. Många känner sig svikna, närmast bedragna av spelutvecklaren. På den officiella hemsidans forum hopar sig de besvikna kommentarerna. Vissa är desperata och kan tänka sig att betala dyrt för att få ett annat slut, andra går så långt som att säga upp bekantskapen helt med spelföretaget och dess alster.

- Fyra års historia förstörd tack vare ett slut som antagligen tog fyra minuter att skriva (deus ex machina, verkligen, till och med de gamla grekerna som uppfann den storymekanismen hatade den, varför skulle ni använda er av den?), skriver signaturen bharbir.

”Jag hatar er”

– JAG HATAR ER, BIOWARE. Nu funderar jag på självmord i verkliga livet, hotar proger.

– Inte alls dumt... att förstöra sex år, tre spel och 100 till 150 timmars story på två minuter... inte alls dumt. Inte alla skulle kunna göra något sådant, skriver Skidrow-Garrett.

– Det bästa slutet man kan få i ”Mass effect 3” är faktiskt att få Shepard dödad i ”Mass effect 2”. Jag får låtsas att ”Mass effect 3” aldrig hände, filosoferar Nefelius.

– Spelet var fantastiskt, men slutet kändes som att bli våldtagen, konstaterar eoinnx02.

Den massiva kritiken har till och med resulterat i en välgörenhetsinsamling kallad ”Retake Mass effect”. I skrivande stund har hemsidan dragit in drygt 270 000 kronor. Pengarna doneras till välgörenhetsorganisationen Child’s play och är ett sätt för upprörda fans att verkligen få Bioware att uppmärksamma deras klagomål.

”Spelet ska inte vara lätt att glömma”

Regissören och exekutive producenten Casey Hudson ser dock inte ut att ha några planer på att tillgodose kraven på ett eller flera nya slut.

– Jag ville inte att spelet skulle vara lätt att glömma, säger han i en intervju med Digital Trends. Det inkluderar den sortens polariserande reaktioner som sluten har haft med folk, att debattera vad sluten betyder och vad som kommer hända härnäst, och i vilken situation som karaktärerna befinner sig i.

– Det är vad som gör mig exalterad över storyn. Det har alltid funnits lite av ett mysterium där som man får tolka lite som man vill, och det är en story som folk kan diskutera kring med det i åtanke.

Jonas Högberg