Överflödig uppföljare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-25

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus Skate 2 kryddar framstegen med frustration

”Dead space”. ”Spore”. ”Mirror’s edge”. ”Boom blox”.

Bakom dessa titlar ryms ett artisteri som saknar motstycke i vanligtvis uppföljarpumpande storbolaget Electronic Arts historia.

Spelen föddes i högkonjunktur och framgång, de var kreativa risker från ett företag som i spelvärlden blivit sinnebilden för cynisk profit.

Men de landade mitt i finanskrisen.

Och nu ska Electronic Arts skära ner. Tusen jobb försvinner. Studior läggs ned. ”Produktkatalogen ska minskas till förmån för hits med högre vinstmarginal” stod det i ett pressmeddelande strax före jul.

Så här är vi nu igen.

Med ett spel med en siffra i titeln.

Och vad ska vi egentligen med ”Skate 2” till?

Originalet toppade ju alla ”Tony Hawk”-titlar tillsammans med sitt smarta sätt att kontrollera skateboarden.

Det säger en del att förhandspeppen inför tvåan delvis handlat om att spelaren kan hoppa av brädan, ta sig fram till fots.

Förbättringar saknas inte. Trickportfolion har utökats och man kan flytta föremål för att skräddarsy sina egna lines.

Men för varje framsteg finns ett par frustrationer. Man får ta ett par djupa andetag när man inser att vissa områden är försedda med så kallade ”skate stoppers” eller ”cappers” – små metallbitar på räcken. Det speglar visserligen det verkliga samhällets försök att reclaima sina parkbänkar. Men i ett tv-spel känns inslaget kontraproduktivt.

”Skate 2” är en mestadels överflödig uppföljare.

Men i dessa tider lär EA behöva sina tvåor, treor och fyror.