Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Simon, Simone

Lyfter med talets gåva

Publicerad 2011-07-27

Berättandet gör Bastion till mer än en monstermörsare

ACTION Spelmediet föddes, likt oss alla, ordlöst. Utan förmågan att kommunicera på något annat än det mest primitiva av sätt.

Men det var länge sedan, och nu har det äntligen börjat utnyttja det talade ordets makt. Se bara på fantastiska äventyr som ”Uncharted 2” och ”Enslaved” – vad vore de om de inte hade låtit orden konstant strömma ut ur karaktärsgalleriets munnar?

Knappt någonting.

Historian gör allt

Och se på ”Bastion”. Det är ett kompetent monstermörsarspel. Det är vackert ritat, innehåller oändliga belöningar och nästan lika många roliga vapen att uppgradera, konfigurera och leka med.

Men det vore inte knappt någonting om det inte vore för en sak: en gammal man som berättar en historia.

Du spelar en namnlös, stum pojke, men genom hela äventyret följs du av en gammal mans röst. Han berättar din historia, kommenterar farorna du möter samt triumferna du åtnjuter. Han anpassar till och med sin historia utifrån vilka vapen du använder och vilka val du gör.

Viktigt bevis

Och det är förbluffande så mycket vackrare, viktigare och större hans ord gör det här äventyret.

”Bastion” är ännu ett bevis på att spel är så mycket trevligare att umgås med när de pratar med en. Och på att spelmediet har lärt sig någonting under åren som har gått sedan dess födelse.

Följ Spela!

Vill du också ha koll på när vi publicerat nya recensioner, förtittar, krönikor och reportage?

Du kan följa Spela på både Twitter och Facebook.

Följ oss på Twitter här!

Följ oss på Facebook här!

Johan Martinsson