Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Brynolf

Hakar sig fram i kontorslandskap

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-04

Första intrycket: Bionic commando, Playstation 3.

ACTION I modevärlden är ofta ett samarbete med ett etablerat märke biljetten till stjärnhimlen för mindre designers.

På samma sätt har Stockholmsbaserade spelstudion Grin stadigt stigit i status det senaste året med sitt uppmärksammade uppdrag att återuppliva anrika Capcoms 20 år gamla klassiker ”Bionic commando”.

Nedladdningsbara remaken ”Rearmed” har redan gjort succé. Men det riktiga eldprovet är det påkostade 3D-projektet med samma namn som originalspelet.

”Bionic commando” utspelar sig i Ascension city, ett inte-nudda-mark-paradis av tippande skyskrapor, stukade broar och tvära stup.

Den rätt löjliga huvudpersonen Nathan Spencer tar sig fram med hjälp av sin töjbara biomekaniska arm, vilken på samma vis som i åttabitars-originalet går att skjuta iväg som en lian och svinga sig fram med när den fått fäste.

Rörelsefriheten påminner om ett ”Assassin’s creed” i mångravitation – men det finns ett problem: för att hålla sig luftburen måste man själv sikta på, och se till att vara tillräckligt nära, nästa objekt det går att haka fast armen i.

Annars faller Nathan till sin död, oavsett hur många potentiella vertikala bromsklossar som omger honom. Som kompensation är det en svindlande känsla att flyga fram i graciösa bågar mellan konstorbyggnader, lyftkranar och vattentorn.

Grin verkar onekligen ha gravitationen på sin sida. Om en dryg månad får vi se om ”Bionic commando” slutar bland stjärnorna eller trädtopparna.

ANNONS