Nu behöver vi din hjälp

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-22

Spelåret 2008 är inte över – förrän du har utsett årets bästa spel!

Spelåret 2008 är inte över än.

Vi behöver din hjälp först.

Peter Ottsjö, Aftonbladets spelredaktör.

Låt oss göra det här tillsammans. Och låt oss se det som en hyllning.

Guldstickan 08 – svenska folkets eget spelpris – är vårt, Aftonbladet och ni läsares, sätt att fira det svårslagna spelåret som gick.

Det hade allt. Inte ens en finanskris kunde rubba det.

Storbolagstitlar i mästarklass med ”Grand theft auto IV”, ”Metal gear solid 4: Guns of the patriots” och ”Fallout 3”.

Samtidigt vågade de största ta kreativa risker. 2008 var året då enbart Electronic Arts gav oss ”Boom blox”, ”Dead space” och ”Mirror's edge”. Det var året då Sony valde att marknadsföra Playstation 3 med en trasdocka – ”Little big planet”.

Jättarna – Microsoft, Sony, Nintendo och Apple – har dessutom ställt dörren öppen för mindre utvecklare, färre personer och dollar. ”Lost winds” och ”Braid” är exempel på att de bästa spelen ibland inte kräver den största plånboken. Med digital distribution når de snabbt och smidigt sina fans.

När finanskrisen drabbade världen fortsatte spelvärlden att växa. Med undantag för den japanska marknaden fick vi rapport efter rapport om nya rekordsiffror. Under 2008 sålde spel för mer dollar, euro och kronor än dvd- och bluray-filmer tillsammans.

I Sverige ökade försäljningen av tv- och datorspel med 34 procent. Nästan 7,7 miljoner spel såldes.

Vilket också kan härledas till det sociala spelandet. Titlar som ”Singstar ABBA”, ”Rock band”, ”Guitar hero world tour” och ”Wii fit” är en tungt bidragande orsaker till siffrorna i svart.

Då och då möts de olika grupperna av spelare. De sociala och de rutinerade.

Som i förra årets bäst säljande spel i Sverige: ”World of Warcraft: Wrath of the Lich King”.

Så låt oss fira spelåret 2008 tillsammans.

Det är enkelt: rösta på dina favorier från i fjol.

Guldstickan 08 är ditt eget spelpris.

ANNONS