Artificiell intelligens har skapat eget spel

Publicerad 2012-03-18

Spås bli ett smart hjälpmedel

Space station invaders

Datorer och robotar har redan tagit över många människors arbeten, främst inom industrin.

Men nu verkar det som att inga jobb längre är heliga, inte ens kreativa sådana som – spelutvecklares.

Möt Angelina, den artificiella intelligensen som skapat ett eget spel.

Datorerna har tagit ett steg närmare att ta över världen. En artificiell intelligens, Angelina, har skapat ett eget spel. ”Space station invaders”, som spelet heter, kan förvisso inte mäta sig med moderna blockbusters som ”Halo” eller ”Uncharted”. Istället är det en pixlig plattformare i Atari 2600-stil där en liten vetenskapsman försöker fly onda robotars laserstrålar.

Michael Cook, datorforskare på Imperial College London, som skapat ai:n Angelina berättar för New Scientist att mjukvara som genererar bilder, musik eller till och med hela banor inte är något nytt, men att Angelina går i bräschen genom att kunna kombinera allt det här och faktiskt lyckas skapa ett spel.

Smarta designlösningar

Det riktigt uppseendeväckande är att Angelina kan simulera hur människor tar sig an spelet och därigenom förutse vilka designlösningar som är roligast. Banor som till en början är svåra att klara, men som sedan blir lättare tack vare att spelaren får tag på en power up anses vara lyckade medan de som är för svåra kasseras.

Uppenbarligen är Angelina kapabel att skapa ganska avancerade banor med dessa simpla medel. På ett ställe i ”Space station invaders” får spelaren en power up som ger en möjligheten att hoppa mycket högre – men trots detta kan man inte nå plattformarna i den omedelbara närheten. Man måste färdas till en annan del av banan.

– Just det var ett väldigt smart användande av den där uppgraderingen eftersom spelaren inte kunde nyttja den omedelbart för att ta sig till slutet av banan, säger Cook.

”Kan skapa nytt spel var tolfte timme”

Angelina är dock inte helt oberoende av människor. Cook måste fortfarande mata in grafiken och ljudeffekterna.

– I teorin finns det inget som hindrar konstnärer från att sätta sig ned med Angelina och skapa ett nytt spel var tolfte timme och därpå lägga upp det på App store, fortsätter Cook.

Han menar också att Angelina inte kommer att konkurrera ut spelutvecklare av kött och blod, utan att programmet snarare kan komma att bli en fantastisk medarbetare för dem. Och det krävs fortfarande vissa förbättringar – det går nämligen inte att dö i ”Space station invaders” eftersom Angelina inte kan mäta svårighetsgraden i banorna den skapar och därför inte kan räkna ut vad som är en omöjlig situation för spelaren. Om och när Angelina ges möjligheten så kan banorna i den artificiella intelligensens spel därigenom bli svårare och svårare.

Jonas Högberg

ANNONS