Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Imponerande – men barskrapat

Uppdaterad 2012-05-03 | Publicerad 2012-02-18

Tekken 3D fyller inte någon tydlig funktion

BEAT ’EM UP Som förvaringslösning hade ”Tekken 3D” fått fem plus.

Att Namco fått med både en 3d-långfilm och ett fullödigt spel med 40 karaktärer på den lövtunna kassetten är lika imponerande som om man skulle klämma in hela USA:s armé i en friggebod.

Och ungefär lika användbart.

Får nöja sig med smulor

”Tekken” kommer alltid vara ett fantastiskt fightingspel, men i synnerhet i bärbart format krävs mycket mer singleplayer-innehåll för att det ska kännas värt 450 spänn. Att nöja sig med Survival och Quick battle – det finns inte ens ett normalt arkadläge! – känns som att mätta 40 munnar med smulor. Det finns liksom inte en chans att man kommer vilja spela så länge att man får lära känna hela karaktärsgalleriet.

Den enda potentiella livbojen, onlineläget, bara understryker känslan av att man spelar årets mest barskrapade brawler. Antalet spelare är än så länge extremt litet, vilket tvingar en att söka sig till sinnessjukt laggiga matcher mot japanska motståndare. Och eftersom 3d-funktionen stängs av när man spelar online finns det egentligen ingenting som håller mig från att istället parkera mig framför det direkt överlägsna ”Tekken 6” med en fläskig arkadsticka i famnen.

Tyngd och attityd

Då spelar det egentligen ingen roll att 3d-effekten faktiskt lyfter resten av spelet, att presentationen är påkostad – eller att den klart otillräckliga 3DS-knappsatsen åtminstone fyller sin funktion betydligt bättre här än i ”Super street fighter IV”.

Det är synd eftersom ”Tekken” fortfarande är fightingspelens filé mignon, åtminstone sett till tyngd och attityd. Det är lika grisigt som graciöst, på nivån att man tycker sig höra kraset av ett punkterat kranium varje gång en spark landar i pannan.

Trots det är ”Tekken 3D” ett spel ingen kommer bli däckad av.

ANNONS