”Det mest intressanta spelåret – någonsin”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-22

Tobias Bjarneby om spelåret 2008

Han är Sveriges mest kända speljournalist. Chefredaktör på tidningen Level. Och mångårig recensent för Aftonbladet.

Här är Tobias Bjarnebys dom över spelåret 2008.

Hur många plus delar du ut till spelåret som gick? Och varför?

– Fyra starka plus. Inte för att allt som släpptes var fulländade spel i sig, utan för att bredden gjorde 2008 till det mest intressanta spelåret någonsin. Utvecklingen av "Grand theft auto IV" krävde ett team på tusen personer, medan lika hyllade "Braid" skapades av en ensam visionär. På sommarens topplistor hade vi hardcoreälsklingen "Metal gear solid 4" sida vid sida med "Wii fit" – själva definitionen av icke-spel. Spelindustrin har aldrig varit mindre likriktad eller förutsägbar än under året som gick.

Vilket var ditt eget mest minnesvärda spelögonblick under fjolåret?

– När Solid Snake återvände till Shadow moses i slutet av "Metal gear solid 4". Med oväntat små medel – grafiska detaljer, ekande ljudeffekter och tryggheten i att spelaren vet exakt vad som hände här för tio år sedan – framkallade de här scenerna känslor som inte ens spelets mest storslagna mellansekvenser kunde matcha.

Om du bara fått välja en spelkonsol under 2008 – vilken skulle du valt då?

– Jag hade valt Playstation 3 – och egentligen bara saknat splitscreenstriderna i "Mario kart wii". Annars hade Sony både de bästa exklusiva spelen och alla de oumbärliga multiformatstitlarna.